Asiantuntija sosiaalisessa mediassa – Kuinka luoda onnistunut henkilöbrändi?

Sana henkilöbrändäys aiheuttaa toisille inhonväristyksiä. Pitäisikö minun siis mennä someen tyrkyttämään ja mainostamaan itseäni? Ei kai!

LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa oli puhumassa henkilöbrändäyksestä korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille suunnatussa Future Forerunners -tapahtumassa.

On olennaista tiedostaa, että jokaisella on jo henkilöbrändi, halusipa sitä tai ei. Omaa henkilöbrändiään voi kuitenkin tietoisesti kehittää haluamaansa suuntaan. Hyvän henkilöbrändin avulla voit löytää itsellesi juuri sopivan työpaikan tai kiinnostavia kontakteja verkostoosi.

Mitä eroa on henkilöbrändillä ja asiantuntijabrändillä?

Henkilöbrändin lisäksi kuulee usein puhuttavan myös asiantuntijabrändistä. Asiantuntijabrändi koostuu yksilön osaamisesta ja sen esilletuonnista, asiantuntijuudesta ja sisällöistä, jotka liittyvät henkilön erikoisosaamiseen tai alaan. Pelkästään asiasisällön varaan rakennettu somepresenssi ei välttämättä erotu joukosta, saati ole kovinkaan kiinnostava. Etenkään sellainen, joka jakaa pelkkiä työnantajansa tiedotteita ja sisältöjä.

Onnistuneesti rakennettu henkilöbrändi antaa kuvan henkilöstä oman alansa asiantuntijana, mutta tuo samanaikaisesti esiin myös persoonaa, arvoja, henkilön ajatuksia ja kokemuksia arjesta.

Vinkit henkilöbrändäykseen somessa

Jari Viljemaa listaa viisi asiaa, joilla omaa henkilöbrändiään voi edistää sosiaalisessa mediassa.

Ole oma itsesi, älä yritä olla muuta kuin olet 

Ehkä tärkein ohje – ole aito, oma itsesi. Henkilöbrändäys menee metsään, jos yrität olla jotain muuta kuin olet tai yrität arvailla, minkälainen sinun tulisi muiden mielestä olla. Tämä saattaa vaatia rohkeutta, mutta on sen arvoista.

Keskity muutamaan omaan asiaan 

Valitse ne teemat, joiden ympärillä ensisijaisesti käyt keskustelua. Osa voi olla työhösi tai ammattiisi liittyviä, osa taas harrastuksiin ja kiinnostuksenkohteisiin liittyviä.

Valitse haluamasi kanavat ja viestintätavat 

Kaikissa kanavissa ei ole pakko olla. Valitse ne kanavat, joissa haluat olla ja sellaiset viestintätavat, jotka tuntuvat sinusta luontevimmilta. Kannattaa myös pohtia, missä kanavissa saat äänesi parhaiten kuuluviin eli tavoitat haluamasi kohdeyleisön.

Inspiroi ja tuota hyvää mieltä

Ylläpidä positiivisuuden kehää, sillä hyvän mielen tuottaminen toisille tuottaa hyvää mieltä myös itsellesi. Sosiaalinen media on täynnä negatiivista puhetta, miksi olisit mukana edistämässä negatiivisuutta?

Auta tuttuja ja tuntemattomia

Muiden auttaminen lisää positiivisuutta, vahvistaa asiantuntijuuttasi ja auttaa sinua verkostoitumaan. Uskalla myös pyytää apua, kun sitä tarvitset.

Sosiaalinen media on sosiaalinen syystäkin

Kuten termin nimestäkin voi päätellä, yksi sosiaalisen median kulmakivistä on vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. 

Edistä vuorovaikutusta ja ihmissuhteita somessa

  • Muista kaksisuuntainen tie: kommentoi ja vastaa kommentteihin
  • Älä rakenna verkostojasi vain oma hyöty edellä, et voi koskaan tietää kenestä on sinulle hyötyä
  • Avaa silmäsi erilaisille näkökulmille
  • Opettele lukemaan rivien välistä
  • Älä sorru väittelyyn, et voita siinä mitään
  • Jos joku tili tuottaa sinulle jatkuvasti negatiivista mieltä, paina rohkeasti unfollow

Onko kaikkien sitten pakko tuoda omaa henkilöbrändiään esille somessa? Ei ole, jos se tuntuu itsestä vastenmieliseltä. Kaikki meistä eivät ole some-aktiiveja tai “henkilöbrändääjiä”. Keskity mieluummin niihin asioihin, jotka ovat juuri sinulle merkityksellisiä, Viljemaa muistuttaa.

 

Krista Vuori
Monster

Artikkeli julkaistu vuonna 2020.