Sisältömarkkinointi vahvistaa työnantajamielikuvaa

Sisältömarkkinointi on viime vuosina nostanut suosiotaan. Perinteisen tuotteisiin tai palveluihin keskittyvän mainonnan sijaan potentiaalisille asiakkaille tarjotaan nyt aidosti hyödyllistä, kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä esimerkiksi blogikirjoitusten ja videoiden muodossa. Myös rekrytointimarkkinoinnissa on huomattu sisältömarkkinoinnin tuomat hyödyt ja tulokset.

Sisällöistä koituva arvo on usein pitkäkestoisempaa kuin tietyllä aikavälillä toteutetun markkinointikampanjan hyöty. Verkossa julkaistut sisällöt ovat jatkuvasti uusien potentiaalisten asiakkaiden löydettävissä.

Vahvaa työnantajabrändiä rakennetaan aitoudella

Sisältömarkkinoinnin vahvuutena on sen mahdollisuudet lukijoita aidosti kiinnostavaan viestintään. Se on myös havaittu hyväksi keinoksi tuoda esille yrityksen työnantajabrändiä. Monsterin tammikuussa 2018 tekemän kyselytutkimuksen mukaan yritykset ovat tänä vuonna panostamassa entistä enemmän sisältömarkkinointiin työnantajamielikuvan kehityksessä ja markkinoinnissa.

Työnantajamielikuva koetaan tärkeänä erityisesti osaajapulasta kärsivillä aloilla, joissa on paljon kilpailua ammattitaitoisista työntekijöistä. Tällaisissa tapauksissa yritysten on pyrittävä erottautumaan kilpailijoista – työnhakijoita voi houkutella tuomalla esille organisaation yrityskulttuuria.

Sisältömarkkinointi voi olla kannattava ratkaisu myös esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, joissa yrityksen toimiala mielletään hyvin perinteiseksi, mutta yritys on laajentanut toimintaansa esimerkiksi digitalisaation myötä ja tarvitsee nyt uudenlaista osaamista. Erilaisten artikkelien ja videosisältöjen avulla yritys voi kertoa itsestään laajemmin ja syvällisemmin kuin pelkillä työpaikkailmoituksilla olisi mahdollista.

Suunnittelmallisuus on tärkeää

Jotta saat sisältömarkkinoinnistasi mahdollisimman suuren hyödyn irti, sitä ei kannata tehdä ilman kunnollista suunnitelmaa. Jos harkitset sisältömarkkinointia tukemaan yrityksesi työnantajamielikuvaa, on hyvä pohtia ainakin näitä asioita:

  • Mikä on viesti, jonka haluatte kertoa?
  • Mikä on kohderyhmänne?
  • Missä sisältö julkaistaan/markkinoidaan, jotta sen näkevät oikeat ihmiset?
  • Tehdäänkö sisältöjä jatkuvasti vai kampanjaluontoisesti vain yksittäinen tai muutama artikkeli?
  • Kuka sisällön tuottaa ja missä muodossa? Teksti, video, kuvamateriaali jne.

Onnistunut sisältömarkkinointi vaatii myös yleisön

Sisältöjen julkaisualusta on hyvä valita halutun kohderyhmän mukaan. Hyvästäkään sisällöstä ei ole paljoakaan iloa, jos ei sitä kukaan koskaan löydä. Sisältömarkkinoinnille kannattaakin varmistaa hyvä mediaympäristö ja kattava jakelu halutulle kohderyhmälle.

Osana Alma-mediakonsernia pystymme Monsterilla tarjoamaan asiakkaillemme sisältömarkkinoinnin ratkaisuja laadukkaissa mediaympäristöissä sekä parhaiden ammattilaisten avun sisältöjen tuotannossa. Kauttamme onnistuvat niin toimitukselliset artikkelit kuin videosisällötkin.