Tunne osaamisesi ja olet kuin kotonasi

Uramaastot ovat muuttuneet melko radikaalisti viime vuosina. Pelkällä tutkintotodistuksella ei enää pitkälle pötkitä. Työpaikat piilottelevat kivien alla. Uratiellä edistyminen on monesti oikeiden ihmisten kohtaamista, onnellisten sattumusten varassa. Omien polkujen luominen vaatii uudisraivaajan rohkeutta. Yrittäjyyden mahdollisuudet viehättävät monia. Eteenpäin on mentävä. Muuten sammaloituu.

Eteen tulevat tilanteet on käytettävä oikein. Markkinointikoneiston kuntoa ja herkkyyttä mitataan kaiken aikaa. Aina, kun tilaisuus tarjotaan, pitää jättää itsestä positiivinen jälki. Antaa kuulua itsestä niin että metsä (ja some) raikaa. Mitä osuvammin, sen parempi. Jokainen tietää tämän.

Opettele nimeämään vahvuutesi

Jos olet työnhakija, on osattava kertoa, missä on hyvä. Jos et osaa, et vakuuta. Kanssakilpailijoista erottumiseen riittää, että pystyy nimeämään vahvuutensa ja osaa nimetä toimintakentän, jolla todennäköisimmin loistaa.

Jos olet työntekijä, etkä ota puheeksi omia erityis- tai bonusosaamisiasi, et koskaan pääse hyödyntämään niitä. Olet alikäytöllä. Jämähdät samoihin tehtäviin. Turhaudut ja tylsistyt.

Jos olet yrittäjä, on yritys (ja yrittäjä) nostettava korskeasti tikun nokkaan, parrasvaloihin. Jos et niin tee, ei kukaan tiedä olemassa olostasi. Eikä siitä, mitä kaikkea hyvää heidän eteensä olet valmis tekemään. Ei synny liikevaihtoa. Yritys näivettyy. Yrittäjä näivettyy.

Tee itsestäsi numero!

Miksi itsensä myyminen ja markkinointi koetaan vaikeana? Syiksi on arveltu mm. perisuomalaista vaatimattomuutta, vanhoillisluterilaista itsensä alentamisen ihannetta ja ylpeän leiman pelkoa. ”Mitä muut ajattelevat” ja ”tyhjät kattilat kolisevat kovimmin” ajatukset istuu tiukassa. On poisopittava tavoista, jotka ovat esteeksi itselle.

Unohdetaan siis elinvoimaa surkastuttavat tottumukset. Muutetaan tapoja! Tee itsestäsi numero!

Hehkuta osaamistasi. Tee tinkimättömästi työtä tutustuaksesi itsessäsi niihin ominaisuuksiin ja kykyihin, jotka tekevät sinusta sinut. Tunnista asiat, joissa olet hyvä. Tarkastele erityisesti taitoja, jotka ovat sinulle itsestäänselvyyksiä. Ne ovat yksilöllisiä vahvuuksia, joita unohtaa aivan liian usein mainostaa.

Voit myös zoomata johonkin yksittäiseen työsarkaan, luoda siihen röntgen-katseen. Sen jälkeen palastele työ työtehtäväluetteloksi ja nimeä, mitä osaamisia olet eri tehtävissä käyttänyt ja mitä osaamista olet niissä kartuttanut.

Markkina-arvoa on ehdottomasti myös tulevaisuuden aikeesi ja yleinen työelämän intosi. Mitä kohti haluat mennä? Minkälaista kuuta kurkottelet? Mistä sytyt? Siispä opettele osaamisesi ja sen eri muodot. Usko siihen. Jos et usko, vahvista sitä niin kauan, että tulet sen kanssa varmemmaksi.

Tutusta ja kivasta on helppo kertoa

Väitän, että kun on tarpeeksi hyvä käsitys omasta osaamisesta ja siitä, mitä edustaa, sujuu itsensä markkinointi paremmin. Jos vielä on innostunut asiastaan, kyvyistään ja mahdollisuuksistaan, tekee sillä taatusti lähtemättömän vaikutuksen. Ei kannata peitellä positiivisia tunteita, joita itseesi tai kokemuksiisi liittyy. Tämä pätee sekä työmarkkinoilla että kaupanteossa.

Ja kas! Yhtäkkiä koet olevasi markkinapaikoilla kuin kotonasi. Kun olet sinut oman ainutlaatuisen lisäarvosi kanssa, on siitä kertominen yhtä vaivatonta kuin mistä tahansa tutusta ja kivasta asiasta kertominen. Sama pätee yrittäjyys-uralle aikoville tai siellä oleville.

Kun olet varma ja innostunut asioista, missä olet parempi tai erilainen kuin muut, kerrot niistä tilanteessa kuin tilanteessa säihkyen, ilman ”minä myyn, sinä ostat” –tyrkkykylttiä. Ja mikä parasta, vastaanotto on otollisempaa ja se tuntuu myös itsestä paremmalta.

Katso avoimet työpaikat

Kirjoittaja: Elina Arasola, SmartUp Oy.

Elinan kirjoituksen osaamispohjaisen CV:n rakentamisesta löydät täältä. Hänen ajatuksiaan osaamisen tunnistamisesta kuultiin myös viime syksynä Monster Klubi-työnhakutapahtumassa.

"Osaamisesi tunnistaja ja sanoittaja. Työelämän Personal Trainer. Sparraaja.
Kurkkaa Facebookin Uracoach ja SmartUp Oy -sivut ja yritykseni kotisivut tästä."

Artikkeli julkaistu vuonna 2016.