Miksi työnantajamielikuvaan kannattaa panostaa?
Työnantajamaine ja yrityksen liiketulos kulkevat käsi kädessä; houkuttelevat työnantajat tekevät parempaa bisnestä ja saavat alan parhaat osaajat. Tästä yksinkertaisesta syystä asia on varmasti jokaisen yrityksen uhka ja mahdollisuus.
Soneran työnantajamielikuvan kehittämisestä vastaava Terhi Huttunen kertoi Monster-brekkarissa, miten tieto- ja viestintäteknologia on toimialana muuttunut ja kuinka se on vaikuttanut yrityksen maineeseen ja rekrytointiin.
Syksyllä 2012 Soneralla oltiin tilanteessa, jossa tarvittiin vision kirkastamista ja pitkäntähtäimen suunnitelmaa, joka perustuu yrityksen strategiaan ja liiketoimintatarpeisiin. Alkoi pitkä, mutta kannattava prosessi, jossa yrityksen eri toiminnoista otettiin avainhenkilöitä mukaan pohtimaan tärkeitä kysymyksiä kuten; Kuinka erotumme kilpailijoista? Mikä on se tietotaito, osaaminen ja asenne, jota tulevaisuudessa tarvitsemme?
Work shopeissa todettiin, että jos Sonera lakkaisi huomenna olemasta, puolet Suomesta pysähtyisi ja toinen puoli olisi täysin sekaisin. Soneralla on siis olemassa ololleen oikeutus ja tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Silti yrityksen viesteissä käytettiin liikaa konserni-jargonia ja liian vähän otteita oikeasta elämästä. Ehkä tärkeimpänä löydöksenä huomattiin, että työnantajamielikuvan kehittäminen on koko organisaation yhteinen asia. Syntyi Employer Branding -työryhmä, jossa edustettuina on HR, markkinointi, IT, myynti, asiakaspalvelu, brändi ja viestintä. Ryhmä kokoontuu kuukausittain miettimään työnantajamielikuvaan liittyviä toimenpiteitä sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Konsernin sisäinen yhteistyö on jo tähän mennessä synnyttänyt syvempää ymmärrystä toisten tekemisestä ja näin yksiköiden välinen toiminta on ollut helpompaa ja fokusoituneempaa. Ja toki jaettu vastuu painaa vähemmän.
Yrityskuva syntyy ja vahvistuu kaikissa kohtaamisissa eri sidosryhmien kanssa. Työnantajamielikuvan rakentaminen on jatkuva prosessi, jossa tärkeää on aina aika ajoin pysähtyä ja tarkistaa tavoitteita sekä nykytilannetta. Erilaiset tutkimukset ja sijoittumiset julkisissa mittauksissa kertovat paljon, mutta lisäksi on tärkeää selventää yrityksen omia, sisäisiä tavoitteita; Millainen työnantajamielikuva yrityksellämme pitäisi olla, jotta olisimme mielenkiintoinen ja houkutteleva työnantaja? Mikä tekee meistä niin erikoisen muihin verrattuna, että työnhakija valitsee juuri meidät?