Etusivu / Henkilöstöasiat / Työsuhdeasiat / Miten suhtautua palkkaneuvotteluihin hakijan kanssa?

Miten suhtautua palkkaneuvotteluihin hakijan kanssa?

Miten suhtautua palkkaneuvotteluihin hakijan kanssa?

Palkka on tärkeä motivaatiotekijä työntekijöille. Palkatessasi uusia työntekijöitä on tärkeää tarjota houkutteleva pakettia yrityksen määrittelemän ohjeistuksen puitteissa.

Työn arvottaminen
Liiketoiminnan monien alueiden tapaan palkkaaminen on sopimus, joka tehdään kysynnän ja tarjonnan perusteella. Työntekijät, joilla on vaaditut taidot ja kokemus vaikuttavat työmarkkinoiden tarjontaan, ja tiettyihin tehtäviin työntekijää etsivät yritykset vaikuttavat kysyntään.

Käydessäsi läpi prosessia uuden työntekijän palkkaamiseksi, törmäät myös budjettipäätökseen siitä, miten paljon voit tarjota hänelle palkkaa. Kun ilmoitat avoimesta työpaikasta, on hyvä muistaa, että tavoittelet oikeantasoista hakijaa ja että pidät palkkatason samantyyppisenä kuin mitä nykyiset työntekijäsi ansaitsevat.

Perustava lähtökohta tietyn työn arvottamiseen on se, miten paljon tarvitset työntekijää ja miten poikkeuksellista hänen osaamisensa on. Jos hakija on nähnyt palkkahaarukan tehtävänkuvauksessa, olet antanut hakijalle välittömästi käsityksen siitä, mitä summaa kannattaa suurin piirtein tavoitella. Useimmat arvostavat osaamisensa ja kokemuksensa niiden todellista arvoa korkeammalle, ja tähtäävät siksi palkkahaarukan yläpäähän.

Tässä pari tärkeää seikkaa muistettavaksi palkkaneuvotteluihin ryhdyttäessä:

  • Tärkeää ei ole se, kuka aloittaa neuvottelut, vaan mihin lopputulokseen päädytte. Älä tyrmisty, jos hakija ottaa palkka-asian esille. Ellei palkka ole oikea, niin harva ottaa työtä vastaan.
  • Hakija on tehnyt omaa tutkimustyötään tarkastelemalla työpaikkailmoituksia ja käyttämällä palkkalaskureita. Ole valmis vastaamaan hakijan kysymyksiin ja kertomaan, mihin palkkaus teillä perustuu.
  • Yritä selvittää, minkä verran palkkaa ja etuja työnhakija on viimeksi saanut. Yleisesti ottaen hakija tavoittelee n. 10 % enemmän, ellei hän ole tekemässä dramaattista muutosta urallaan.
  • Neuvottelemisessa ei ole kyse voittamisesta. Jos jompikumpi osapuoli tuntee antautuneensa neuvottelemisen sijaan, molemmat osapuolet häviävät pitkällä tähtäimellä. Jos hakija tuntee saavansa vähemmän kuin ansaitsee, tulee hän välittömästi olemaan tyytymätön, ja saatat joutua etsimään uutta työntekijää (kaikkine siihen liittyvine kustannuksineen) muutaman kuukauden kuluessa.
  • Älä lupaa mitään, mitä et voi pitää. Jos sovit hakijan kanssa, että hän saa tietyn summan, ja sitten talousosasto hylkää pyyntösi, joudut erittäin hankalaan tilanteeseen.
  • Käytä ehdollisia korotuksia mahdollisuuksien mukaan. Ellette pääse yksimielisyyteen aloituspalkasta, voit ehkä kallistaa vaa’an eduksesi suostumalla taattuun korotukseen, jos työntekijä suoriutuu onnistuneesti koeajasta.

Neuvottelutyökalut
Kyse ei ole ainoastaan siitä, miten paljon rahaa voit työnhakijalle tarjota – voit tarjota hakijalle myös monia muita etuja, jotka voivat olla hänelle jopa kiinnostavampia kuin hieman lisää käteistä joka kuukausi.

  • Bonus/komissio – Yleisesti ottaen bonukset tai komissiot perustuvat kuukausittain tai vuosineljänneksittäin asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Erinomainen tapa varmistaa, että palkkaus vastaa työntekijän ponnistuksia.
  • Voitonjako tai optiot – Maksetaan työntekijöille perustuen yhtiön menestykseen kokonaisuutena.
  • Ylimääräiset palkalliset lomat Erityisen houkuttelevia työntekijöille, jotka ovat juuri päättäneet opintonsa tai niille, joilla on pieniä lapsia.
  • Koulutuskustannusten korvaaminen – Työntekijöiden auttaminen jatkamaan opintojaan osoittaa, että olet valmis sijoittamaan heidän tulevaisuuteensa.
  • Henkivakuutus – Sen varmistaminen, että työntekijän perheestä huolehditaan pahimman sattuessa, tuo mielenrauhaa.
  • Eläke – Oman panoksesi antaminen työntekijän kuukausittaisiin maksuihin on jotakin, jota monet työnhakijat arvostavat tosissaan.
  • Autoetu – Tarjotaan useimmiten työntekijöille, jotka kuluttavat suuren osan työajastaan liikkeellä tai niille, joilla on pitkä työmatka.
  • Tuettu matkustaminen – Kaikki matkustamiseen tarjottu apu on yleensä tervetullutta.
  • Joustavat työajat – Paremman tasapainon saavuttaminen työ- ja vapaa-ajan välille on yhä enenevissä määrin tärkeää työntekijöille.
  • Lastenhoito – Joko talon sisäisen palvelun käynnistäminen tai yhteistyö paikallisen päiväkodin kanssa.
  • Kuntosalijäsenyys – Joko tuettu tai ilmainen jäsenyys on erinomainen tapa työnantajalle tarjota konkreettinen etu.
  • Lounassetelit – Lounaan hinta vuoden aikana voi viedä pelottavan ison osan palkasta.

Voit teoriassa neuvotella samanaikaisesti useamman työnhakijan kanssa, mutta ryhdy tarkempiin neuvotteluihin ainoastaan sellaisen hakijan kanssa, jolle toivot voivasi tarjota työn.