Are you in ’Recruiting business’ or ‘Rejecting business’?

Keith Robinsonin mukaan maailman taloudellinen tilanne on ajanut rekrytoijat tilanteeseen, jossa he joutuvat hylkäämään jopa tuhansittain hakijoita palkatakseen yhden henkilön. Miten kommunikoit sen massan kanssa, joka jää valitsematta avoinna olevaan tehtävääsi?

Keith Robinsonin mukaan maailman taloudellinen tilanne on ajanut rekrytoijat tilanteeseen, jossa he joutuvat hylkäämään jopa tuhansittain hakijoita palkatakseen yhden henkilön. Miten kommunikoit sen massan kanssa, joka jää valitsematta avoinna olevaan tehtävääsi?

Internet muutti rekrytoinnin luonteen ja siitä tuli 24/7-bisnes. Työnhakijat odottavat vastausta entistä nopeammin ja kaipaavat kommunikointia koko rekrytointiprosessin ajan. Vaatimusten täyttäminen on rekrytoijalle aikaa vievää ja tuntuu usein mahdottomalta. Onneksi uusien rekrytointijärjestelmien ansiosta jopa kaikille työnhakijoille vastaaminen on mahdollista ja erittäin suotavaa työnhakijakokemuksen kannalta. He voivat olla yrityksesi työntekijöitä tulevaisuudessa, vaikka tämä paikka ei heille sopinutkaan tällä kertaa.

Hakijakokemus on tämän päivän termi ja vielä kymmenisen vuotta sitten se oli täysin tuntematon ilmiö. Nykyään jokainen rekrytoinnin parissa työskentelevä, onneksi, kokee asian tärkeäksi ja siihen ollaan valmiita panostamaan. Miksi se sitten on niin tärkeää? Tutkimusten mukaan yli puolet työnhakijoista kokee saaneensa huonoa kohtelua rekrytointiprosessin aikana; näistä 68 % ei ostaisi yrityksen tuotteita ja 20 % jakaa negatiiviset fiilikset sosiaalisen median kautta. Onko yrityksillä todella varaa tällaiseen laiminlyöntiin? Olisivatko luvut erilaiset, jos työnhakijaan suhtauduttaisiin asiakkaana? Sitä sopisi monen meistä pohtia.

Sisältömarkkinointia sosiaalisen median kanavissa

Sosiaalinen media on saanut aikaan sen, että sana kiirii nopeasti ja suurelle yleisölle. Rekrytoijan onneksi työnhakija jakaa myös positiivien sanoman, itse asiassa vielä halukkaammin kuin negatiivisen. Yrityksen kannattaakin panostaa positiivisen sisällön luomiseen ja jakamiseen sosiaalisessa mediassa.

Avoimet työpaikat ja rekrytointiin liittyvä sisältö ovat mielenkiintoista materiaalia. Rekrytoijan näkökulmasta sosiaalinen media on myös tehokas keino muodostaa omia yhteisöjä tai verkostoitua jo olemassa oleviin ryhmiin. Työnhakija tosin vaatii järkevää sisältöä, tutkimustietoa, keskustelua aidoista ja heitä kiinnostavista asioista ja haistaa epäaidon kommunikoinnin jo kauas. Rekrytoijan on syytä muistaa, että omalla rekrytointisivulla sisältöä voi kontrolloida, mutta sosiaalisessa mediassa vallitsee muut lainalaisuudet ja niiden pykälät on hyödyllistä tiedostaa.

Twiitit ja FB-statuksien päivitykset ovat julkaisutoimintaa. Työntekijäsi ovat siis julkaisijoita, joita voi ohjata siinä, mitä sisältöä heidän toivotaan työnantajastaan levittävän. Ohjeistuksin voi aina yrittää kontrolloida henkilökuntaa, mutta paras on ohjata lempeästi oikeaan suuntaan ja ensisijaisesti keskittyä yrityksen toimintaan, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon positiivista kerrottavaa. Sosiaalinen media on uudenlainen mahdollisuus levittää sanaa ja muovata työnantajamielikuvaa. Se on kanava, tai oikeastaan joukko kanavia, missä voi tulla nähdyksi ja kuulluksi. Millaisena sinä haluat yrityksesi näyttäytyvän ja ennen kaikkea kenelle? Sosiaalisen median strategia auttaa kinkkisissä tilanteissa toimimaan oikein ja ripeästi.

Videosisällöt ja mobiilit hakijat

Videot kuvittavat yrityksesi tarinat visuaaliseen ja helposti jaettavaan muotoon. Sen lisäksi videomateriaali pullauttaa yrityksesi pinnalle nettiavaruudessa; kotisivuille lisätyt You Tube -videot kirittävät sivuston sijoittumista Google-listauksessa (SEO). Tämä selittyy sillä, että hakukonejätti Google omistaa You Tuben ja noteeraa videot hyvänä sisältönä, mikä puolestaan nostaa sijoitusta orgaanisessa haussa jopa 50 %.

Videoita voi tuottaa nykyään edullisestikin, eikä niiden tarvitse olla pitkiä saagoja vaan useat lyhyet ja hyvin toteutetut videopätkät katsotaan todennäköisemmin ja viestisi menee varmemmin perille. Panosta sanomaan ja yrityksen näköiseen ilmaisuun, niin että lopputuotos vastaa mahdollisimman hyvin todellisuutta.

Myös videohaastattelut ovat lisääntyneet viime aikoina huomattavasti USA:ssa ja UK:ssa. Niiden käyttö näyttäisi lisääntyvän jatkossakin, sillä sen on todettu nopeuttavan rekrytoinnin aikaa vievintä vaihetta ja mahdollistaa tutustumisen useampaan hakijaan. Myös erilaisten hakijoiden kannalta uusi mahdollisuus erottautua on otettu positiivisesti vastaan, sillä kaikki eivät näytä hyvältä paperilla, mutta kameran edessä he loistavat.

Mobiilikäyttö kasvaa valtavalla nopeudella ja 70 % mobiilikäyttäjistä haluaisi myös hakea työpaikkoja kännykällä tai tabletilla. Monsterin mobiilikäyttö on kaksinkertaistunut vuodessa ja on jo noin 15 % kokonaiskävijämäärästä vuoden 2013 alkupuoliskolla. Monsterin mobiilipalveluiden avulla käyttäjä voi tilata työpaikkavahdin ja saada sopivat työpaikat älypuhelimeensa. Ja mikä parasta, useimpiin paikkoihin voi myös hakea mobiililaitteeltaan.

Näillä ja monilla muilla palveluillaan Monster haluaa auttaa työnantajaa kohtaamaan ja kohtelemaan työnhakijoitaan kuin asiakkaitaan.

Lähde: Keith Robinson, @SiteAdvisor

Katja Kuusenmäki