Etusivu / Ohjeita rekrytointiin / Työnantajamielikuva / Brändi työnantajamielikuvan luomisessa

Brändi työnantajamielikuvan luomisessa

Brändi työnantajamielikuvan luomisessa

Brändit ovat vahva yhdistelmä symboleita, viestejä ja uskomuksista tuotteesta tai työnantajasta. Parhaiten voit hyödyntää yrityksesi brändiä rakentaessasi työnantajamielikuvaa hyödyntämällä henkilöitä, jotka brändistä vastaavat – yrityksesi markkinointiosastoa. Käyttämällä markkinointiosastollanne kokeiltuja ja testattuja toimintatapoja, voit hyödyntää brändisi ”taikaa” myös rakentaessasi työnantajamielikuvaa.

Ajattele potentiaalisia työnhakijoita samoin kuin markkinointi ajattelee potentiaalisia asiakkaita. Tarkastele yrityksesi nykyistä mainontaa. Kuinka se on toiminut? Mitkä ovat avainviestit ja kuinka ne on tuotu esille? Keitä mainonnalla yritetään houkutella? On sanomattakin selvää, että ihmiset haluavat yleensä työskennellä yrityksille, jotka tarjoavat tuotteet ja palvelut joita he itse käyttävät. Jos yrityksesi käyttämät viestit ja mainonta saavat ihmiset ostamaan tuotteita, on järkevää käyttää niitä myös omiin tarkoituksiisi.

Ennen kuin aloitat työnantajamielikuvan rakentamisen, sinun tulisi tietää, mitä kohderyhmäsi haluaa. Keskustele nykyisen henkilöstösi kanssa siitä miten he viihtyvät yrityksessäsi ja miten he mainostaisivat työpaikkaa muille. Tämä voidaan tehdä joko kertaluonteisella kyselyllä tiettyä kampanjaa varten tai osana jatkuvaa henkilöstötyytyväisyyden mittausta.

Kun olet määrittänyt kohderyhmäsi ja kohderyhmäsi ominaisuudet, voit aloittaa yrityksesi työnantajamielikuvan rakentamisen. Yrityksesi markkinointiosastolta tulisi löytyä asiantuntemusta ja osaamista myös tähän, joten hyödynnä heitä puhutellaksesi oikeanlaisia työnhakijoita oikealla tapaa.

  • Kuvaile edut – sen lisäksi että tarjoat työnhakijoille työpaikan ja palkan, mitä muita etuja he saavat työskentelemällä yrityksessänne? Kyse ei ole vain vuosittaisista lomapäivistä vaan eduista kuten koulutusmahdollisuudet, jotka tekevät yrityksestäsi ainutlaatuisen.
  • Avaa yrityksesi arvot – Tuotteet, joita ostat kertovat jotain arvomaailmastasi. Sama pätee myös yrityksiin ja työntekijöihin, jotka työskentelevät yrityksissä. Käy läpi yrityksenne keskeiset arvot ja määritä tavat, joilla voit viestiä arvoistanne työnhakijoille.
  • Näytä persoonallisuutesi – Perinteisesti yritykset hyväksyvät hyvin luovat ja innovatiiviset brändit tuotteissaan, mutta ovat hyvin konservatiivisia työnantajamielikuvaa rakentaessaan. Yrityksen liiketoiminnan ja työnantajamielikuvan tulee kuitenkin olla samassa linjassa. Varmista myös että yrityksesi tilat kuten aula, ruokala, työpisteet, kokoustilat ja muut yhteiset tilat vahvistavat samaa viestiä.
  • Ole avoin – Internet tarjoaa työnhakijoille avoimen kanavan löytää tietoa yrityksestäsi, työntekijöistäsi ja työskentelystä yrityksessäsi. Kannusta työntekijöitäsi puhumaan positiivisesti yrityksestäsi, ja jos löydät negatiivisia kommentteja, yritä lähestyä niitä rationaalisesti. Muista, että kaikki mitä internetissä julkaistaan, on kaikkien nähtävillä ja ellet tunnusta mahdollisia ongelmia, se voi saada yrityksesi näyttämään syylliseltä.

Sen lisäksi että käytät markkinointitiimin apua työnantajamielikuvan rakentamiseen, selvitä myös onko mahdollista yhdistää rekrytointia yrityksenne markkinointikampanjoihin.