Etusivu / Tietoa työmarkkinasta / Toimialatietoa / Miten lähestyä rekrytointia taantumassa?

Miten lähestyä rekrytointia taantumassa?

Miten lähestyä rekrytointia taantumassa?

Kaikilla liiketoiminnoilla on omat syklinsä – kausia, jolloin olet uskomattoman kiireinen, ja kausia, jolloin voit hieman hengähtää. On järkevää sopeuttaa rekrytointisuunnitelmat näiden syklien mukaan.

Kun taantuma osuu kohdalle, tai kun kiireisistä kausista tulee vähemmän kiireisiä, vaikuttaa tämä epäilemättä rekrytointisuunnitelmiisi. Jokaisella yrityksellä on tärkeää olla suunnitelmat, joiden avulla kyseisistä kausista selvitään mahdollisimman vaivattomasti.

  • Älä lopeta rekrytointia kokonaan – Vaikka tämä on usein jokaisen vaikeuksia edessään näkevän yrityksen ensireaktio, niin miksi tilanteen pitäisi vaikuttaa kaikkiin yrityksen yksiköihin? Jos investoiminen teknologia yksikköön voi pelastaa yrityksesi, niin ei ole järkeä olla antamatta kyseisen osaston jatkaa rekrytointia, varsinkin jos tarjolla on runsaasti hyviä osaajia johtuen muiden yritysten irtisanomisista. Jos huippulahjakkuuksista on ylitarjontaa, saattaa jopa ylipalkkaus olla järkevää.
  • Käy läpi yhteistyökumppanisi – Ketä sitten käytätkin apuna rekrytoinnissa (luovat toimistot, henkilöstöalan yritykset, mediat, jne.), tulisi sinun selvittää miten turvallinen sopimuksesi heidän kanssaan on. Sen lisäksi että varmistat, että olemassa olevat sopimukset voidaan täyttää, on sinun ehkä otettava käyttöön jatkuvuussuunnitelmia vaihtoehtoisine toimittajineen siltä varalta, että jokin nykyisistä toimittajista ajautuu konkurssiin.
  • Tarkista rekrytointitavoitteet – Uusi tilanne tarkoittaa eri fokusta rekrytointiin osallistuville ja on tärkeää, että budjetista vastaavat ja edistymistä seuraavat ovat tietoisia tästä. Katso kustannusta per rekrytointi, rekrytointiin kuluvaa aikaa ja henkilöstön pysyvyyttä päätelläksesi, miten voit osoittaa saavuttavasi positiivisia tuloksia liiketoiminnan yleisestä laskusuhdanteesta huolimatta.
  • Keskity olennaiseen – Varmista, että keskität kaikki ponnistuksesi tehtäviin rekrytointeihin ja purista mahdollisimman paljon irti budjetistasi. Tarkkaile käyttämiäsi eri rekrytointimenetelmiä ja selvitä, mitkä ovat tuottaneet parhaat tulokset. Taantumassa ei ole varaa kokeiluille, elleivät ne ole suhteellisen edullisia.
  • Valmistaudu hakemusmäärän kasvuun – Taantuman vuoksi työnhakijoita on liikkeellä enemmän, minkä seurauksena saat yleisesti ottaen enemmän hakemuksia per avoin tehtävä. Vaikka tämä kuulostaakin siltä, että sinulla on mukava hakijapooli käytössäsi, tämä on tilanne ainoastaan, jos voit todella käydä läpi kaikki saapuneet hakemukset. Suunnittele työpaikkailmoituksesi siten, että selviät hakemusmäärästä.
  • Yhdistä resursseja – Jos työskentelet yrityksessä, joka yleensä hallinnoi rekrytointitarpeita paikallisella tasolla, on fiksua etsiä tapoja jakaa sekä tietämystä että resursseja. Tilanne voi olla se, että yksi toimipaikka on vaikeuksissa, kun taas toinen kukoistaa ja tarvitsee apua rekrytointikampanjaansa.
  • Osoita, että olet turvallinen vaihtoehto – Jos houkuttelet uusia työntekijöitä taantumassa, on tärkeää osoittaa ilmoituksessasi, että jos joku rekrytoidaan yritykseesi, hän ei jää työttömäksi ennen koeaikansa päättymistä. Mainitse viimeaikaisesta kasvusta ja tulevaisuudensuunnitelmista, jotta voit osoittaa, että olette turvallinen valinta.

Jos yrityksesi ei ole halukas tai ei kykene jatkamaan edes rajoitettua rekrytointiohjelmaa taantuman aikana, on paljon muuta, mitä voit tehdä, jotta olet valmis parempien aikojen koittaessa.

Yksi tapa on selvittää, miten siirtää osaamista sisäisesti. Jos yhden yksikön on vaikea perustella työntekijöiden pitämistä, kun taas toisella on aivan liian suuri työtaakka, mieti miten voit hyödyntää työntekijöiden osaamista tilanteen tasapainottamiseksi. Sinun täytyy tietenkin keskustella mahdollisista tehtävien muutoksista työntekijöiden kanssa, mutta usein on mahdollista mukauttaa tehtäviä ja vastuualueita, kunhan ne ovat riittävän houkuttelevia (ja lähes mikä tahansa on houkuttelevampaa kuin työttömyys).

Analysoi eri tekijöitä, jotka ovat ajaneet yrityksesi tähän tilanteeseen. Onko mitään tunnusmerkkejä, jotka varoittavat huonojen aikojen koittamisesta? Mitä on tehtävissä, jotta taantuman vaikutus voidaan minimoida tulevaisuudessa?
Mitä teetkin, älä ainakaan anna periksi!