10 vinkkiä hyvän työsuhteen luomiseen

10 vinkkiä hyvän työsuhteen luomiseen

1. Sinun on ensin tiedettävä mitä työltäsi haluat

Kysy itseltäsi mitä haluat elämälläsi tehdä. Millainen olisi unelmiesi työ? Tarkenna vielä kriteerejäsi ja mieti mitkä kolme piirrettä työssäsi pitäisi ehdottomasti olla ja mitä kolmea ei missään tapauksessa. Ole itsellesi rehellinen, älä ajattele, mitä muut sinulta odottavat vaan mieti mitä itse haluat.

2. Työsuhde on aina vapaaehtoinen

Älä tyydy liian vähään. Valitse työ, joka tukee pitkäntähtäimen tavoitteitasi parhaiten, mutta jossa ajattelet viihtyväsi myös tällä hetkellä.

3. Hyvän työsuhteen kehittäminen on aina prosessi

Aseta itsellesi päämäärä, johon johdonmukaisesti pyrit ja pidä tuo tavoite mielessäsi. Tee aina välillä pieniä tilinpäätöksiä ja kysy itseltäsi oletko oikealla polulla, jotta saavuttaisit päämääräsi. On myös täysin mahdollista, että jossain vaiheessa haluat muuttaa päämääräsi aivan toiseksi.

4. Hyvä työsuhde tarjoaa aina kasvumahdollisuuksia

Hyvässä työsuhteessa voit oppia jatkuvasti jotain uutta ja kehittää itsessäsi niitä puolia, joita haluat. Mieti myös millaisesta koulutuksesta olisi itsesi ja urakehityksen kannalta todella hyötyä. Jokaiselle viikonloppukurssille ei kannata osallistua vaan löytää juuri ne omat kiinnostuksen ja kehityksen alueet ja hakeutua sitä tukevaan koulutukseen.

5. Kommunikaatio on välttämätöntä

Jotta sekä sinä että työnantajasi olisitte tyytyväisiä, on puhuminen ja avoin ajatusten vaihto välttämätöntä. Älä anna minkään jäädä kaivelemaan mieltäsi. Liian usein syy työpaikan vaihtoon liittyy henkilökohtaisiin harmeihin, vaikkapa huonoon työilmapiiriin tai selvittämättömiin ristiriitoihin. Asioista pitää pystyä puhumaan siten, ettei kenestäkään tunnu, että hänen persoonaansa vastaan hyökätään.

6. Joskus täytyy tehdä kompromisseja

Koska kukaan ei ole työsuhteessaan ja työpaikallaan yksin, on väistämätöntä, että aina ei omaa tahtoaan saa läpi. Joudut siis varmasti joskus joustamaan. Kompromissit eivät kuitenkaan välttämättä tarkoita, että olisit menettänyt jotain. Niiden kautta voi löytyä myös uusia, hedelmällisiä mahdollisuuksia, joita et alun perin tullut edes ajatelleeksi.

7. Muutokset ovat työsuhteen koetinkivi

Nykyään työelämässä ei voi välttyä muutoksilta. Välillä ne saattavat jopa tuntua vähemmän mukavilta. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että muutoksista yleensä selviää etsimällä niistä oman kasvun kannalta positiivisia asioita. Jos muutos on ainoastaan negatiivinen, ajattelitpa sitä miltä kannalta tahansa, on aika miettiä muita mahdollisuuksia. Mieti aina välillä, saatko työstäsi yhä tyydytystä ja mitä asioita muuttamalla tuntisit sitä kenties enemmän. Älä mieti työkavereitasi, aina löytyy ihmisiä joiden kanssa työskentelet mieluummin kuin toisten, vaan keskity asioihin.

8. Pidä yhteyttä muihin

Verkostoidu, niin kuluneelta kuin se ehkä jo saattaakin kuulostaa. Pidä aktiivisesti yhteyttä kollegoihisi oman yrityksesi ulkopuolellakin. Säilytä vanhat suhteet esimerkiksi työkavereihin entisissä työpaikoissa, mutta yritä löytää jatkuvasti myös uusia itseäsi kiinnostavia yhteyksiä.

9. Uudistuminen on pitkän työsuhteen salaisuus

Olisiko sinulla kenties kykyä ja tahtoa tehdä enemmän? Tietääkö esimiehesi siitä? Kerro avoimesti henkilökohtaisista tavoitteistasi ja toiveistasi.

10. Asenne

Oma asenteesi vaikuttaa koko työilmapiiriin. Ethän ole niitä ihmisiä, jotka saavat muut tuntemaan olonsa epävarmaksi ja araksi? Muistathan antaa tilaa myös työympäristön hiljaisemmille, ehkä heilläkin olisi jotain sanottavaa jos saisivat siihen joskus tilaisuuden. Tai jos itse kuulut noihin hiljaisiin, älä paheksu toimiston ilopilleriä, joka jaksaa aina tuoda auringon tullessaan. Meillä jokaisella on omat hyvät ja huonot puolemme, mutta jokainen voi vaikuttaa perusasenteeseensa. Se, kuinka ihminen asennoituu työhönsä ja elämäänsä ylipäätään vaikuttaa enemmän urakehitykseen kuin se, osaako käyttää viimeisintä tietokoneohjelmaa. Kielteisellä asenteella harvoin pääsee pitkälle.