Käännä itsetuntosi vahvistuvaan kierteeseen

Käännä itsetuntosi vahvistuvaan kierteeseen

Itsetunnolle on olemassa lukuisia määritelmiä. Yksinkertaistaen käsite kuvaa sitä, mitä alitajuiset uskomuksemme kertovat omasta arvostamme, rakastettavuudestamme ja kyvykkyydestämme. Hyvä itsetunto merkitsee sitä, että arvostat itseäsi ja hyväksyt itsesi juuri sellaisena kuin olet – virheinesi ja puutteinesi. Kun itsetuntosi on vahva,

  • uskallat ajatella itsenäisesti etkä koe tarvetta kerjätä hyväksyntää muilta
  • luotat omaan selviytymiskykyysi
  • kunnioitat sekä omaa että muiden oikeutta olla oma itsensä ja valita vapaasti
  • kykenet olemaan ihmissuhteissasi aito, rehellinen ja tosi
  • kunnioitat omia rajojasi ja huolehdit itsestäsi, jaksamisestasi ja terveydestäsi
  • kykenet pyytämään ja antamaan anteeksi
  • osaat nähdä vastoinkäymiset ja ”epäonnistumiset” hyödyllisenä palautteena
  • suhtaudut elämään positiivisesti ja toiveikkaasti
  • uskallat tuntea tunteesi ja päästää myös irti niistä
  • kykenet ottamaan vastaan ja antamaan muille arvostusta, hyväksyntää, rakkautta, myötätuntoa, apua ja tukea

Tuskin on olemassa ihmistä, jonka itsetunto olisi joka tilanteessa täydellinen. Useimmilla meistä on elämänalueita ja ympäristöjä, joissa koemme itsemme varmoiksi ja riittäviksi, kun taas toisilla alueilla olemme epävarmempia.

Hyvä itsetunto ja itsekunnioitus auttavat hyvien valintojen tekemisessä. Jos itsetuntosi on vahva, et uhriudu etkä tee valintoja ollaksesi ”kiltti” tai saadaksesi hyväksyntää, vaan valintojasi ohjaa itsekunnioitus, vastuu ja luottamus omiin kykyihisi. Peilaat valintojasi siihen, ovatko ne hyväksi itsellesi ja muille ja huolehdit näin myös siitä, että sinulla on muille vilpitöntä annettavaa.

Itsetunto ei tarkoita samaa kuin pullea ego

Huono itsetunto saa paljon pahaa aikaan. Jos itsetuntosi on huono, sinulla saattaa olla tarve päteä, olla aina oikeassa ja ”ostaa” arvoa itsesi ulkopuolelta koska et voi kokea, että olet itsestään selvästi riittävän hyvä ja arvokas. Riittämättömyyden ja arvottomuuden tunne voi saada sinut uskomaan, että sinun on suoritettava elämää ja oltava täydellinen, jotta muut hyväksyisivät sinut ja arvostaisivat sinua. Tämä pelkoon pohjautuva asenne synnyttää stressiä ja uupumusta, jotka rapauttavat onnellisuuttasi, hyvinvointiasi ja terveyttäsikin.

Kannattaa myös olla varuillaan, ettei tule epähuomiossa sekoittaneeksi hyvää itsetuntoa itseriittoisuuteen ja pulleaan egoon. Ego – ”the bloated nothingness” eli pullistunut mitättömyys, kuten joku viisas sitä osuvasti kuvasi, käyttää voimanlähteenään pelkoa, vertailua ja kilpailua, pätemistä, suorittamista, oikeassa olemista ja väärää ylpeyttä. Vahva ego ei pohjaudu hyvään itsetuntoon, vaan se on usein huonommuutta, arvottomuutta, riittämättömyyttä ja hylätyksi tulemisen pelkoa sisäänsä kätkevä kupla, kova kuori joka ei hyväksy eikä suvaitse aitoa ihmisyyttä, vaan saa armottomuutensa ja voimansa valheellisesta vahvuuden esittämisestä. Vain itsestään välittävällä egomaanikolla ei ole hyvä itsetunto, vaikka hän haluaakin antaa muille itsestään tällaisen kuvan.

Heiveröinen itsetunto saa torjumaan positiivisen palautteen

Jos et vilpittömästi ja pohjimmiltasi usko olevasi riittävän hyvä, et voi saada kaipaamaasi hyväksyntää ja arvostusta – ei siksi että muut eivät arvostaisi sinua, vaan siksi että et voi ottaa tällaista palautetta vastaan, koska et koe itseäsi sen arvoiseksi. Aivosi kykenevät äärimmäisen taitavasti vääristämään tai jättämään huomiotta itsetuntoa vahvistavan palautteen, ellet ole valmis ottamaan sitä vastaan. Huomaat mitätöiväsi esimiehen tai työtoverin antaman tunnustuksen tai vääristät vilpittömäksi kehuksi tarkoitetun viestin ja saatat kuulla sen jopa loukkauksena.

Itsetunto ratkaisee menestyskykysi

Itsetunto vaikuttaa ratkaisevalla tavalla valintoihisi ja niiden kautta elämässä saavuttamiisi tuloksiin. Jos sinulla on hyvä itsetunto, et pelkää haasteita vaan uskallat ottaa niitä vastaan, luottaen kykyysi kasvaa niiden mittaiseksi. Jos puolestaan kärsit itsetunnon heikkoudesta, torjut sinulle tarjottuja mahdollisuuksia peläten, että et selviydy niistä tai että nolaat itsesi.

Harmillista kylläkin, huono itsetunto voi vahingoittaa sinua aivan erityisesti kaikkein tärkeimmillä hetkillä elämässäsi. Saatat esimerkiksi tuntea olosi epävarmaksi ja epämukavaksi tärkeässä työpaikkahaastattelussa, ja kun haastattelija esittää sinulle hankalan kysymyksen, päästät suustasi jotakin typerää joka pilaa mahdollisuutesi, koska huono itsetuntosi estää sinua näkemästä itseäsi yrityksen kannalta loistavana valintana.

Hyvän itsetunnon omaava ihminen kykenee myös toimimaan omien kykyjensä tasolla ja kehittymään työssään. Hän ei alisuoriudu, kuten heikosta itsetunnosta kärsivä tekee pettymyksen tunteita välttääkseen ja pelätessään, että kukaan ei arvosta hänen panostaan vaikka hän laittaisi itsensä likoon ja tekisi parhaansa. Tieto siitä, että et anna parastasi, synnyttää syyllisyyttä ja toimii vahvistavana todistusaineistona uskomukselle, jonka mukaan sinusta ei ole mihinkään. Jos itsetuntosi on huono, teet valintoja, jotka lisääväät vettä arvottomuuden ja riittämättömyyden myllyysi. Jos taas luotat itseesi, arvoosi ja kykyihisi, toimit tavoilla jotka vahvistavat uskomustasi siitä, että olet pätevä, hyvä ja aikaansaava, ja itsetuntosi vahvistuu entisestään.

Hyvä itsetunto auttaa ponnahtamaan takaisin

Hyvä itsetunto ja resilienssi kulkevat käsi kädessä. Resilienssi on se vaikeasti sanoitettava luonteenlaatu, joka saa jotkut suhtautumaan ja mukautumaan muutoksiin rennosti ja luottavaisina ja ponnahtamaan vastoinkäymisten jälkeen pystyyn vahvempina kuin koskaan, kun toiset tuntuvat menettävän tasapainonsa, ongelmanratkaisukykynsä ja toivonsa tyystin. Resilienssi kertoo hyvästä itsetunnosta, joustavuudesta ja kyvystä selviytyä. Sen kehittyminen edellyttää sitä, että saat kokea sopivasti vaikeuksia ja vastoinkäymisiä ja saat myös tukea niistä selviytymiseen. Näin opit kokemuksen kautta, että kykenet selviytymään vaikeuksista. Resilienssisi lisääntyy ja itsetuntosi vahvistuu.

Itsetunnoltaan vahva, resilientti henkilö kykenee vastoinkäymisen tai epäonnistumisen kohdatessaan vaihtamaan suuntaa ja jatkamaan eteenpäin. Itse asiassa hän saattaa jopa pyrkiä lähestymään vaikeuksia sen sijaan, että piiloutuisi niiltä. Kun itsetuntosi on hyvä, et kaadu tai menetä toivoasi pettymysten edessä, vaan voit ajatella tilanteen yli ja luottaa siihen, että vaikka elämä nyt kolhii, selviydyt siitä kyllä, ja jopa entistä vahvempana. Ennen kaikkea et tulkitse epäonnistumista tai pettymystä merkkinä siitä, että olet epäonnistuja tai että sinussa on jotakin vikaa.

Voit kehittää itsetuntoasi

Monet uskovat, että itsetunto on jotakin sellaista, mikä muotoutuu kasvatuksen myötä ja jää sitten pysyväksi. Moni hokee mantraa: ”Minulla on huono itsetunto” ja pitää ajatuksillaan kiinni tästä uskomuksesta oivaltamatta, että itsetunto ei ole pysyvä ominaisuus, vaan jotakin, jota voit itse kehittää ja vahvistaa, jos niin haluat.

Itsetuntosi heikot kohdat voivat aiheuttaa vahinkoa sinulle vain niin kauan kun olet tietämätön ajattelumalleistasi. Kun tulet tietoisemmaksi omaa arvoasi vähättelevistä ajatuksistasi ja huomaat, miten ne vaikuttavat käyttäytymiseesi, voit kääntää itsetuntosi vahvistuvaan kierteeseen.

Tietoisuuden kasvattamisen voit aloittaa vaikkapa pohtimalla seuraavia kysymyksiä:

  • Millaisissa tilanteissa koet olosi erityisen epävarmaksi tai epämukavaksi?
  • Tunnistatko menneisyydestäsi kokemuksia, jotka ovat synnyttäneet taipumuksesi kokea tällä tavoin näissä tilanteissa?
  • Miten tämä epävarmuus saattaisi estää sinua saavuttamasta sitä mitä tavoittelet?
  • Olisitko tuottavampi ja saisitko parempia tuloksia aikaan näissä tilanteissa, jos itsetuntosi olisi vahvempi?
  • Millaisia tulkintoja teet näissä tilanteissa suhteessa omaan arvoosi tai kykyihisi?
  • Miten voisit tulkita kuulemasi tai kokemasi toisin, liittämättä omaa arvoasi tilanteeseen?

Nämä kysymykset auttavat sinua itsetuntosi saamien kolausten alkulähteiden löytämisessä ja parempien ajatusten löytämisessä. Tämä on erityisen hyödyllistä silloin, kun olet stressaantunut tai pois tolaltasi, kiukkuinen, surullinen tai peloissasi. Suhtaudu tästä lähtien näihin tuntemuksiin ikään kuin varoituksina siitä, että olet tullut sekoittaneeksi faktan ja fiktion. Olet vetänyt väärän johtopäätöksen jostakin mitä on tapahtunut tai mitä joku on sanonut, ja tämä tulkinta on laukaissut negatiivisen sisäisen puheen, joka syö itsetuntoasi. Kun opettelet korvaamaan tapahtumiin, muiden ihmisten sanomisiin tai tekemisiin liittämäsi negatiiviset merkitykset positiivisilla tai neutraaleilla, kasvatat luottamusta omaan arvoosi. Koska meillä on vahva taipumus uskoa sokeasti omiin ajatuksiimme, puolueeton ulkopuolinen tukihenkilö, kuten coach tai terapeutti voi olla korvaamaton apu tällaisten sokeiden pisteiden tunnistamisessa ja väärien uskomusten purkamisessa.

Elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista eikä sen kuulukaan olla. Sinun elämäsi kaikkine kiemuroineen, vastoinkäymisineen ja draamoineen, onnen ja murheen hetkineen on täysin ainutlaatuinen, ja arvokas jo pelkästään itsensä vuoksi. Sinun ei tarvitse olla täydellinen tai muita ”parempi” ollaksesi riittävän arvokas. Muista tämä.

Hyvää matkaa vahvistumisen kierteeseen,

Johanna Koskimies
ACC Certified Business & Career Coach, onnellisuusvalmentaja
p. 040 – 413 2747
johanna.koskimies@neovolentia.fi
www.neovolentia.fi