Skip to main content

Positiivista kritiikkiä?

Positiivista kritiikkiä?
Hyödynnä positiivinen kritiikki itsesi kehittämisessä

Negatiivisia kommentteja tai arvostelua nimitetään yleensä kritiikiksi. Nimitetäänpä kritiikiksi puhdasta ilkeilyä ja piikittelyäkin. Ei ihme, että hyvissä aikeissa esitetty kritiikki on uudelleennimetty rakentavaksi palautteeksi. Suhtaudu siis kriittisesti saamaasi kritiikkiin. Kaikkia ei voi miellyttää. Selvitä itsellesi, mikä on tärkeää työssäsi ja pyri täyttämään sinulle asetetut tavoitteet. Jos kuitenkin saat usein rakentavaa palautetta, tarkista ovatko työhösi kohdistuvat vaatimukset muuttuneet. Älä pelkää esittää kysymyksiä: niiden avulla saat tarkempaa tietoa, ja saamasi vastaukset auttavat sinua arvioimaan kritiikin esittäjän motiiveja ja kritiikin oikeutusta.

Jos sinua kuitenkin kritisoidaan, unohda viha, puolustautuminen ja kieltäminen. Kuuntele aktiivisesti ja avoimella mielellä, sillä voit käyttää saamaasi palautetta urakehityksesi tukena. Pyri paikkaamaan puutteita ja keskity vahvuuksiin. Älä kuitenkaan ryhdy sätkynukeksi, sillä kaikkea ei tarvitse sietää. Ulkonäköön, pukeutumiseen, mieltymyksiin ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuvan kritiikin voi jättää omaan arvoonsa. Työnantajalla on oikeus edellyttää hyviä käytöstapoja, asiallista pukeutumista ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista, mutta mielipiteet ovat omiasi.

Kuuntele ja ota opiksi

Älä kadota suhteellisuudentajuasi. Jos yksi kymmenestä päivän aikana tapaamastasi henkilöstä kritisoi sinua, miksi jäisit murehtimaan vähemmistön ääntä? Esimerkiksi presidentinvaaleissa 60 prosentin äänimäärän kerännyt ehdokas on saanut äänivyöryn. Hän nauttii suunnattomasta suosiosta, vaikka 40 prosenttia äänestäjistä on ollut häntä vastaan. Voit myös tehdä kritiikin esittäminen helpoksi, ja korjata toimintaasi ennen kuin asioista tulee ongelmia. Jos torjut kritiikin, joudut ehkä tulevaisuudessa kohtaamaan pienen ongelman sijasta suuren kriisin.

Kuuntele ja ota opiksesi, sillä kritiikissä piilee usein totuuden siemen, vaikka se kuulostaisikin epäoikeudenmukaiselta. Jos varautunutta ja hiljaista ihmistä syytetään ylimieliseksi, hän on oikeutetusti vihainen. Kannattaa kuitenkin miettiä, mikä saa arvostelijan ajattelemaan niin. Esimerkiksi tapa nojautua palaverissa taaksepäin ja kuunnella kommentoimatta voi vaikuttaa ylimieliseltä. Muut eivät tiedä, että tavoittelet vain mukavaa asentoa ja olet kohteliaasti hiljaa, jos sinulla ei ole asiasta parempaa tietoa. Pieni pään nyökäytys tai vastaanottavaisempi asento voivat muuttaa vaikutelman päinvastaiseksi.

Katso asioita eri näkökulmista

Keskenään ristiriitaiset roolit organisaatiossa ovat ehtymätön kritiikin lähde. Talousosasto pyrkii pitämään kulut kurissa ja myyntipuoli haluaa antaa hyvän kuvan yrityksestä. Talousosaston näkökulmasta asiakkaiden kestitseminen Rukalla voi olla tarpeetonta, vaikka se on ehkä ratkaiseva vaihe kaupanteossa. Asioiden katsominen useasta näkökulmasta auttaa tällaisissa tilanteissa ymmärtämään myös toisen osapuolen näkemyksen.

Kritiikki kannattaa unohtaa nopeasti. Se on täyttänyt tehtävänsä, kun arvioit toimintaasi ja korjaat, mitä korjattavissa on. Märehtimisestä ei ole hyötyä kenellekään.


Back to top