Tietosuojakuvaus

Me Alma Media -konsernissa (”Alma”) arvostamme yksityisyyttäsi ja pyrimme tarjoamaan sinulle turvallisen ja varman käyttökokemuksen. Samanaikaisesti haluamme ymmärtää tarpeitasi ja mielenkiinnon kohteitasi sekä luoda sinua kiinnostavaa sisältöä. Keräämällä dataa useasta eri lähteestä ja hyödyntämällä sitä innovatiivisesti voimme tuottaa lisäarvoa niin palveluidemme käyttäjille kuin mainostaja-asiakkaillemme. 
Tässä tietosuojakuvauksessa kerromme tarkemmin, miten Alma Media Oyj:n alaiseen konserniin kuuluvat yhtiöt keräävät ja käyttävät henkilötietoja. 

Palvelemme rekisteröityjä ensisijaisesti liiketoiminta-alueittain. Alman liiketoiminta-alueita ovat: Alma Talent, Alma Consumer ja Alma Career. Kuhunkin liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yhtiöt toimivat yhteisrekisterinpitäjinä keskenään yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa.

Alma Talentin asiakas- ja markkinointirekisterin rekisterinpitäjä (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Talent Oy (y-tunnus 0869288-1)

Alma Consumerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa): 

  • Alma Media Suomi Oy (y-tunnus 0869290-2)
  • Alma Mediapartners Oy (y-tunnus 2307556-6)
  • Rantapallo Oy (y-tunnus 2297415-6)
  • Kotikokki net Oy (y-tunnus 2192628-3)
  • Etua Oy (y-tunnus 2167036-1) 
  • Nettix Oy (1621352-9)

Alma Careerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Career Oy (y-tunnus 1482646-0)

Kun käytät jotakin sivustoa, tuotetta tai palvelua, jonka jokin yllä mainituista yhtiöistä tarjoaa, ovat kyseiseen samaan liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yllä luetellut yhtiöt yhteisrekisterinpitäjiä tietojesi osalta. Alman tuotteet ja palvelut löytyvät täältä. Lisätietoja Alman eri yhtiöiden roolista saa tämän tietosuojakuvauksen kappaleesta ”Miten ja milloin Alma toimii yhteisrekisterinpitäjänä”.

Pyydämme tutustumaan tähän tietosuojakuvaukseen.  Tämän tietosuojakuvauksen tarkoituksena on täyttää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja muun soveltuvan tietosuojalainsäädännön vaatimukset sekä koota yhteen Alman tietosuojainformaatio.

Noudatamme alan itsesääntelyperiaatteita. Alma Media Oyj osallistuu IAB Europen läpinäkyvyyttä ja suostumusta koskeviin itsesääntelyperiaatteisiin (Transparency & Consent Framework) ja noudattaa sen määritelmiä ja sääntöjä. Alma Media Oyj käyttää suostumuksenhallintamekanismia (Consent Management Platform, CMP), jonka tunnistenumero on 84.

Huomioithan, että palvelumme voivat sisältää linkkejä ulkopuolisiin sivustoihin. Hakukoneet indeksoivat verkkosivumme, jolloin sivujemme sisältö (mukaan lukien niissä mahdollisesti julkaistut henkilötiedot) saattaa tulla näkyviin hakutuloksissa. Emme voi kontrolloida näitä sivustoja, eikä tämä tietosuojakuvaus koske näitä ulkopuolisia sivustoja. Suosittelemme käyttämään harkintaa selaillessasi internetiä sekä tutustumaan jokaisen sivuston yksityisyydensuojakäytäntöihin erikseen. 

1. Millaisia tietoja käsittelemme?

Asiakkainamme on niin kuluttajia kuin yrityksiä. Käsittelemme kuluttaja-asiakkaidemme lisäksi henkilötietoja potentiaalisista kuluttaja-asiakkaistamme sekä asiakasyritystemme ja potentiaalisten asiakasyritystemme työntekijöistä ja muista edustajista.

Jaamme käsittelemämme tiedot henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, evästeillä ja muilla tekniikoilla havainnoituihin verkkokäyttäytymistietoihin, sijaintitietoihin sekä kysely- ja paneelitietoihin. Lisäksi käsittelemme Alma Talent Tietopalveluissa erilaisia yritys-, henkilö- ja kiinteistötietoja.

Voimme yhdistää havainnoituja tietoja muihin tietoihisi sekä rikastaa antamillasi tiedoilla havainnoituja tietoja jäljempänä tarkemmin kuvatuin tavoin. Henkilötietoja käsittelemme vain siltä osin kuin se on tarpeellista määriteltyjen tarkoitusten toteuttamiseksi.
Kaikki toimintamme ei edellytä tiedon käsittelyä tunnistavassa muodossa. Mikäli tunnistettavuus ei jossain tilanteessa ole tarpeen, tietoja voidaan esimerkiksi tuotekehityksessä käsitellä muun muassa koostetusti tai anonyymissä muodossa.

Keräämme tyypillisesti seuraavia tietoja:

Kuluttaja-asiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot: 

  1. Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite;
  2. Demografiatiedot, kuten asuinmaa, siviilisääty, syntymäaika, sukupuoli, kieli, ansiotaso ja varallisuuteen liittyvät tiedot, arvo tai ammatti, työantajan tiedot;
  3. Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten palveluissa tekemäsi tai niiden avulla tehdyt tarjouspyynnöt, tilaukset ja ostot Almalle tai Alman palvelujen kautta palvelujaan kilpailutukseen tai muutoin tarjoaville yhteistyökumppaneille, ostoprosessin eri vaiheet ja tapahtumat, tiedot julkaistuista ilmoituksista ja ilmoituksen kohteesta, asiakasnumero, laskutukseen ja perintään liittyvät tiedot (valittu maksutapa ja maksuvälineiden yksilöintitiedot, henkilötunnus luotolla myytäessä), yhteydenotot ja reklamaatiot, asiakaspalvelupuheluiden, valvontakameroiden tai chat-asiakaspalvelun kanssa käytyyn viestintään liittyvät tallenteet. Mikäli hyödynnät maksullisia palveluitamme, voimme suostumuksellasi tallentaa korttitiedon salatussa muodossa kolmannen osapuolen järjestelmään jatkoveloitusten mahdollistamiseksi. Itse tallennamme luottokorttimaksujen osalta luottokortin tyypin, vanhenemispäivän sekä kortin neljä viimeistä numeroa. Verkkomaksujärjestelmien osalta tallennamme tallennettuun korttiin liittyen geneerisen tunnisteen, jota käyttämällä voidaan korttiin kohdistaa maksuja. Verkkopankkimaksujen osalta tallennamme maksussa käytetyn viitenumeron sekä pankin tunnisteen;
  4. Muut palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset (esimerkiksi Alma-tunnus) ja salasanat, nimimerkki, palveluiden avulla tekemäsi ryhmittelyt, vertailut ja haut, lomakkeisiin täyttämäsi tiedot, kohdennetut edut ja kampanjat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet, tuottamasi tai sinua koskeva aineisto (esim. rekisterinpitäjään liittyvässä sosiaalisessa mediassa tuotettu aineisto ja viestintä), käytössä olevat kirjautumispalvelut (esim. Facebook Connect) ja tieto siitä, mihin kirjautumispalvelun käyttäjätiliin käyttäjän tili on kytketty;
  5. Valintoihin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät tiedot sekä suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot;
  6. Palvelussa antamasi kommentit ja arvostelut, mikäli annat ne omalla nimelläsi tai sinuun yhdistettävissä olevalla nimimerkillä. Huomioithan, että mikäli jätät kommentteja tai arvosteluja hyödyntäen ulkoisia kirjautumispalveluja (esim. Facebook Connect), tapahtuu se kyseisen kirjautumispalvelun profiilitiedoillasi ja muut käyttäjät näkevät profiilisi kommenttiesi ja arvosteluja yhteydessä. Kommentteja ja arvosteluja ei hyödynnetä muihin tarkoituksiin kuin kommentoinnin tai arvostelun toteuttamiseen. 

Yritysasiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot: 

  1. Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite; 
  2. Työnantajan tiedot, kuten työnantajan nimi, y-tunnus, toimiala ja yhteystiedot;
  3. Tehtäviin ja asemaan liittyvät tiedot, kuten vastuualue ja hallituksen jäsenyys;
  4. Palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset ja salasanat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet;
  5. Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten tilaukset, Alman palveluissa tarjotut yrityksen tuotteet ja palvelut ja niihin liittyvät käyttö- ja hallinnointioikeudet, laskutustiedot, yhteydenotot ja reklamaatiot;
  6. Valintoihin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät tiedot sekä suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot.

Potentiaalisten asiakkaiden tiedot:

Potentiaalisista asiakkaista, kuten palveluistamme mahdollisesti kiinnostuneista henkilöistä tai entisistä asiakkaistamme, käsittelemme tyypillisesti tiedot nimestä, yhteystiedoista, iästä, sukupuolesta, äidinkielestä, arvosta tai ammatista sekä muusta tunnistetiedosta, kuten kohderyhmätiedosta. Potentiaalisten yritysasiakkaiden yhteyshenkilöistä käsittelemme lisäksi henkilön työtehtäviin liittyviä tietoja, kuten asema tai vastuualue yrityksessä.

Evästeillä ja muilla tekniikoilla havaitut tiedot:

Keräämme automaattisesti tietoja siitä, miten käytät Alman sivustoja ja mobiilisovelluksia (esim. vierailun tiedot, kuten sivun osoite, vierailun kesto ja ajoittuminen ja se, millä sivun alueilla vierailet (esim. uutiset/kotimaa), luetun artikkelin tiedot, kuten artikkelin otsikko, aihesanat, artikkelin pituus ja julkaisupäivä, palvelun ominaisuuksien käyttöön liittyvää tietoa, kuten tallennetut artikkelit ja kiinnostuksen kohteet, hakuehdot, kuten käyttäjän tekemät hakutiedot (esim. asunnon sijainti ja huoneiden määrä). Näiden lisäksi keräämme päätelaitettasi koskevia teknisiä tietoja (mukaan lukien IP-osoite, laitteen ID-tunnus, fyysinen sijainti, selain, operaattori ja käyttöjärjestelmätyyppi sekä niihin liittyvät URL-osoitteet). Tiedot kertyvät automaattisesti palvelinlokeihin tai niitä kerätään käyttäjän päätelaitteelle asetettujen evästeiden tai sovellusten mobiilitunnisteiden taikka JSON-objektin avulla. Lisätietoja saat jäljempänä olevasta kappaleesta ”Mitä evästeet ovat ja miten niitä käytetään?”

Sijaintitiedot:

Sijaintitiedot määritetään käytettävissä olevien geo- ja verkkopaikannusmenetelmien avulla. Sijaintitietoja kerätään ja hyödynnetään pääasiallisesti silloin, kun käytät Alman sovellusta tai sivustoa, jolle olet antanut suostumuksen sijaintiperusteisten palveluiden, kuten paikallisen säätietojen tai sijaintiin perustuvan mainonnan esittämiseen. Jotkin sovellukset saattavat paikantaa käyttäjän päätelaitteen myös silloin, kun et käytä sovellusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa sijainnin tarkkailua, vaan Alma tallentaa ainoastaan tiedon vierailuistasi tietyissä ennalta määritellyissä paikoissa ns. beaconien avulla. Tietyt palvelut mahdollistavat sinulle tärkeiden sijaintien, kuten kodin, työpaikan, koulun ja kauppojen, tallentamisen palvelussa olevaan karttaan. Tällöin sijaintitieto perustuu antamiisi tietoihin eikä käyttämäsi laitteen sijaintitietojen käsittelyyn. 

Kysely- ja paneelitiedot:

Voimme suorittaa yksittäisiä kyselyitä verkkosivustoillamme taikka kutsua sinut osallistumaan pysyvämpään paneelitutkimukseen. Tyypillisesti kyselyvastaukset ovat nimettömiä, mutta keräämme vastaajasta erilaisia demografisia tietoja vastausten taustoittamiseksi. 

Alma Talent Tietopalveluiden yritys-, kiinteistö- ja henkilötiedot:

Alma Talent Tietopalveluiden yhteydessä käsittelemme ja luovutamme asiakkaillemme seuraavia tietoja palvelun Yritystiedot, Kiinteistötiedot ja Henkilötiedot -osioiden kautta välitettynä:

  1. Yritystiedot, kuten vastuuhenkilön asema ja nimenkirjoitusoikeus eri yrityksissä ja yhteisöissä, tosiasialliset edunsaajat, henkilön syntymäaika tai henkilötunnus (vaatii lakiin perustuvan käyttötarkoituksen ja tiedontuottajan luvan), yhteystiedot, kotipaikka ja kansalaisuus;
  2. Kiinteistötiedot, kuten kiinteistöjen omistajatiedot (esim. nimi, syntymäaika tai henkilötunnus, osoite) ja huoneistojen asukastiedot (esim. nimi, huoneistotunnus, syntymäaika, huoneistoon muuttopäivä);
  3. Henkilötiedot, kuten henkilön nimi, syntymäaika tai henkilötunnus, osoite, äidinkieli, edunvalvontatieto, maksuhäiriömerkinnät, liiketoimintakiellot, velkajärjestelyt, avioehdot ja lahjoitukset;
  4. Päättäjät -tietokannan tiedot, kuten henkilön nimi ja titteli, henkilön edustama yritys ja sen taustatiedot (mm. toimiala, henkilökuntaluokka, liikevaihtoluokka), henkilön operatiivinen ja/tai hankinnallinen vastuualue (ns. asemavaltuutus) sekä yhteystiedot (käynti- ja postiosoite, sähköpostiosoite, mobiilinumero).

Kohdissa 2) ja 3) mainittujen tietojen sekä kohdan 1) osalta konkurssi- ja yrityssaneerausrekisterin tietojen luovutus Alma Talent Tietopalveluiden asiakkaille on luvanvaraista ja edellyttää tiedontuottajan lupaa. 

Sensitiiviset tiedot:

Mikäli itse haluat kertoa meille arkaluontoiseksi luokiteltavia tietoja (kuten E-kontakti.fi-palvelussa joidenkin käyttäjien kertomat uskonto, seksuaalinen suuntautuminen ja syntyperä tai Uusi Suomi -verkkojulkaisun julkisessa käyttäjäprofiilissa joidenkin käyttäjien kertoma käyttäjän edustama poliittinen puolue), käsitellään näitä tietoja suostumuksesi perusteella. Alma Talentin palveluiden osalta voimme saada tiedon ammattiliittoon kuulumisestasi suoraan sinulta suostumuksellasi, tai ammattiliittosi kautta. Ammattiliitot voivat luovuttaa ko. tiedon mm. siinä yhteydessä, kun tarjoamme palvelujamme yhteistyössä ammattiliiton kanssa alennettuun hintaan liiton jäsenille.

Sensitiivisiä tietoja käytetään aina vain kyseisen palvelun toteuttamiseksi, eikä niitä luovuteta kyseisen palvelun ulkopuolelle. Mikäli itse päätät luovuttaa sensitiivisiä tietoja sellaisissa yhteyksissä, joissa niitä ei ole pyydetty, teet sen omalla riskilläsi. 

Eri tietoryhmien yhdistäminen:

Voimme yhdistää evästeillä havainnoituja käyttäytymistietoja henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, kuten nimeen ja sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi voimme yhdistää kysely- tai paneelitietoja tunnistetun asiakkaan tietoihin, jos olemme saaneet siihen suostumuksesi. Tietojen yhdistämistä ja henkilötietojen käsittelyä tehdään pääasiallisesti yhteisrekisterinpitäjien sisäisesti. Esimerkiksi Alma Consumer -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat Alma Media Suomi Oy, Rantapallo Oy, Kotikokki net Oy ja Etua Oy käsittelevät ko. yhtiöiden asiakkaisiin liittyviä henkilötietoja yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa. 

Tietoja voidaan yhdistää ja jakaa myös liiketoiminta-alueiden kesken seuraavin tavoin:

  • Alma-tunnus: Alma-tunnusta käyttävän asiakkaan henkilötietoja voidaan jakaa liiketoiminta-alueiden kesken, jotta asiakkaan käyttökokemus olisi mahdollisimman saumaton sekä sisältö ja mainonta asiakkaalle mahdollisimman relevanttia. Alma-tunnusta kehitetään jatkuvasti ja tuomme siihen vaiheittain uusia ominaisuuksia. Tutustu Alma-tunnuksen itsepalveluun.
  • Tilastollinen mallintaminen: Voimme hyödyntää esimerkiksi erilaisissa kyselyissä antamiasi tietoja ja evästeiden avulla havaittuja käyttäytymistietoja tilastollisessa mallinnuksessa, jolloin yleistämme tiedot aina koskemaan laajempaa joukkoa. Esimerkiksi mainonnassa mallinnus perustuu olettamukseen, että tietyn demografian omaavat selaimet käyttäytyvät verkostossamme samalla tavalla. Evästeillä havainnoitu käyttäytymisprofiili on koko Alman verkoston laajuinen, pois lukien tietyt yrityskäyttäjille suunnatut palvelut. 

2. Mistä tiedot saadaan?

Saamme tietojasi rekisteröitymisen, tilauksen tai muun yhteydenoton kautta. Saamme tiedot joko suoraan sinulta tai vaikkapa ryhmätilauksen yhteydessä puolestasi toimivalta taholta. Tiedot voivat olla palvelujen käytöstä havainnoituja ja johdettuja.

Tietoja voidaan kerätä ja päivittää rekisterinpitäjän ja muiden Alma Media -konserniin kuuluvien yhtiöiden rekistereistä.

Lisäksi saamme tietoja viranomaisten pitämistä rekistereistä, luottotieto- ja asiakashäiriörekisteristä, toimintoihimme liittyvistä sosiaalisista medioista sekä muista luotettavista rekistereistä.

Alma Talent Tietopalveluiden tietolähteenä toimivat erilaiset tiedontuottajat, julkisesti saatavilla olevat lähteet ja puhelimitse tekemämme selvitystyö.

3. Mihin tarkoituksiin tietoja käytämme ja mikä on käsittelyn oikeusperuste?

Käsittelemme tietoa seuraavilla sääntelyyn pohjautuvilla perusteilla:

  • Sopimus: Käsittelemme antamiasi tietoja täyttääksemme sopimuksen palvelusta tai tuotteesta, jonka olet tilannut. Joidenkin palveluiden ominaispiirre on sisällön personointi, jolloin katsomme sen kuuluvan osaksi sopimuksen täyttämistä. Emme voi tehdä tarjousta tai täyttää sopimusta, kuten toimittaa lehteä, mahdollistaa kirjautumista digitaaliselle tilille taikka räätälöidä sisältöä mielenkiinnon kohteittesi mukaisesti, laskuttaa palveluitamme taikka pitää sinuun yhteyttä sopimukseen liittyvissä asioissa ilman henkilötietojen käsittelyä. Pyrimme tietoja kerätessämme informoimaan, mitkä tiedot ovat pakollisia sopimuksen täyttämiseksi ja mitkä voit antaa halutessasi.
  • Suostumus:  Voimme käsitellä tietojasi suostumuksesi perusteella (mikäli laki vaatii suostumuksen pyytämistä) lähettääksemme sinulle suoramarkkinointiviestejä sähköisiä kanavia käyttäen, luovuttaaksemme yhteystietojasi valikoitujen kumppanien sähköisiä suoramarkkinointitoimenpiteitä varten taikka tarjotaksemme sijaintiperusteisia palveluita. Voimme myös pyytää suostumuksesi siinä tilanteessa, että käsittelyn tarkoitukset muuttuisivat tai joudumme poikkeuksellisesti käsittelemään arkaluonteisia tietoja, kuten tietoa ammattiliiton jäsenyydestä. Voit peruuttaa antamasi suostumuksen milloin tahansa. Suostumuksen peruuttaminen voi vaikuttaa palvelujen käytettävyyteen ja toiminnallisuuksiin. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta ennen sen peruuttamista tehdyn suostumukseen perustuvan käsittelyn laillisuuteen. Huomioithan myös, että kaikki suoramarkkinointitoimenpiteet eivät edellytä nimenomaista suostumusta. Voimme esimerkiksi lähettää sinulle sähköpostia olemassa olevan asiakkuuden perusteella markkinoidaksemme tuotteita tai palveluita, jotka ovat samaan tuoteryhmään kuuluvia tai muuten vastaavia kuin jo tilaamasi tuote tai palvelu. Voimme myös lähettää sinulle sähköpostia työsähköpostiisi asemasi perusteella ilman suostumusta tilanteissa, joissa markkinoitava tuote tai palvelu liittyy työtehtäviisi. Tällaisissa tilanteissakin sinulla on aina kuitenkin oikeus kieltäytyä suoramarkkinoinnista. Lisäksi asetamme evästeitä ja käsittelemme evästeillä havainnoituja tietoja pääasiallisesti suostumukseesi perustuen. Evästeisiin liittyvää käsittelyä on kuvattu tarkemmin jäljempänä kohdassa ”Mitä ovat evästeet ja miten niitä käytetään?”.
  • Oikeutettu etu: Käsittelemme henkilötietoja Alma Media -konsernin sisällä liiketoiminnan ja asiakaspalvelun analysointiin ja kehittämiseen, tuotekehitykseen ja raportointiin, profilointiin ja mallintamiseen sekä mainonnan ja sisällön tekniseen jakeluun.  Tavoitteenamme on parantaa asiakasymmärrystä sekä luoda mielenkiinnonkohteisiisi paremmin sopivia sisältöjä ja palveluja. Esimerkiksi tuotekehityksessä ja raportoinnissa käsitellään tietoja pääsääntöisesti ryhmätasolla, eikä raporteista voi tunnistaa yksittäistä rekisteröityä. Mainonnan avulla voimme ylläpitää mainosrahoitteisia palveluitamme sekä rooliamme demokraattisessa yhteiskunnassa välttämättömässä tiedonvälityksessä.

Käsittelemme tietoja palvelujen väärinkäytösten estämiseen ja selvittämiseen sekä tietoturvaan. Joudumme ajoittain tutkimaan vaikkapa palvelun lokitietoja tai puheluiden tallenteita selvittääksemme palveluihimme liittyviä väärinkäytöksiä tai selvittääksemme tuotannon ongelmatilanteita tekniikassa tai asiakaspalvelussa. Valvontakameroita käytämme turvallisuussyistä palvelupisteillämme.

Alman Talent Tietopalvelut tarjoavat mm. kattavaa tietoa suomalaisten yritysten päättäjistä, jotta yritysasiakkaamme voivat päivittää oman asiakasrekisterinsä tietoja tai löytää ne henkilöt, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita heidän tuotteistaan ja palveluistaan. Palvelun avulla asiakkaat voivat huolehtia oman asiakas- tai markkinointirekisterinsä ajantasaisuudesta tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä oikeutetun edun perusteella. 

Lisäksi voimme käyttää tietoja markkinointi- ja mielipidetutkimuksiin sekä puhelimitse tai postitse tapahtuvaan taikka työtehtävien tai olemassa olevan asiakkuuden perusteella kohdistettuun markkinointiin.

Myynti- ja asiakaspalvelupuhelut nauhoitetaan osapuolten asiointiin liittyvien oikeuksien turvaamiseksi. Puhelut voidaan nauhoittaa oikeutetun edun perusteella myös tilanteissa, joissa asiakassuhdetta ei ole syntynyt.

Edellä mainitut tarkoitukset ovat oikeutetun etumme mukaisia, ja katsomme, että voit odottaa käsittelyä sinun ja Alma Media -konserniin kuuluvan yhtiön välisen suhteen tai työtehtäviesi tai asemasi perusteella. Emme käsittele sensitiivisiä tietoja oikeutettuun etuun perustuen. Ottaen huomioon yllä mainitut käyttötarkoitukset, perustellut odotuksesi, tietojen luonteen, pyrkimyksemme minimoida mahdollisuuksien mukaan tunnistettavan tiedon käsittelyn sekä sen, että voit vastustaa käsittelyä jäljempänä kuvatuin, katsomme, ettei käsittely on ristiriidassa perusoikeuksiesi tai -vapauksiesi kanssa.

  • Lakisääteinen velvoite: Voimme olla velvoitettuja säilyttämään joitakin henkilötietojasi noudattaaksemme kirjanpito- tai muuta pakottavaa lainsäädäntöä asiakassuhteen aikana ja sen päättymisen jälkeenkin. Tällöin käsittely perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen.
  • Alma käsittelijänä: Toimimme tietyissä tilanteissa henkilötietojen käsittelijän roolissa jonkin muun rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi Alma Career liiketoiminta-alueeseen kuuluvien yhtiöiden tuottamissa järjestelmissä, sekä Alma Careerin tuottamien palveluiden erilaisissa yhteydenottolomakkeissa annettuja tietoja käsitellään pääsääntöisesti rekisterinpitäjänä toimivien kiinteistönvälittäjien, autoliikkeiden, pankkien ja vakuutusyhtiöiden puolesta. Tietyissä tilanteissa näitäkin tietoja voidaan käsitellä myös Alma Careerin omiin tarkoituksiin esimerkiksi palveluidemme kehittämiseksi ja väärinkäytöstilanteiden selvittämiseksi. 

4. Kuinka kauan säilytämme tietoja?

Säilytämme tietojasi vähintään asiakassuhteen keston ajan sekä kohtuullisen ajan sen jälkeen. Tiedot säilytetään esimerkiksi asiakkuuden perusteella pääsääntöisesti 48 kuukautta viimeisimmän sopimuskauden tai tilausjakson päättymisen tai digitaalisen tilin viimeisimmän kirjautumisen jälkeen, jotta voimme lähettää sinulle aiempaan tilaus- tai ostoshistoriaan tai pääteltyihin mielenkiinnon kohteisiin perustuvia tarjouksia, mahdollistaa palveluiden helpon uudelleenaktivoimisen, käyttää tietoja palveluidemme kehittämiseen sekä vastata mahdollisiin reklamaatioihin. 

Mikäli et ole käyttänyt mitään liiketoimintayksikön palvelua (esim. kirjautumalla palveluun) kohtuullisessa ajassa, voimme lähettää sinulle sähköpostiviestin, jossa pyydetään vahvistamaan, onko asiakkuus edelleen voimassa. Mikäli vahvistusta ei saada viestissä asetetun määräajan sisällä, katsotaan asiakkuus päättyneeksi. Ennen tietojen siirtämistä lopullisesti hävitettäväksi voimme lähettää sinulle vielä viimeisen muistutusviestin. Tämän jälkeen vanhaa profiilia ei voi enää aktivoida. 

Noin kolmen kuukauden sisällä yllä kuvatuin kriteerein määritellyn asiakkuuden päättymisestä karsimme tarpeettomat tiedot ja siirrämme tyypillisesti tiedot nimestäsi, yhteystiedoistasi, iästäsi, sukupuolestasi, äidinkielestäsi, arvosta tai ammatista sekä muun tunnistetiedon, kuten kohderyhmätiedon, markkinointirekisteriin. Käsittelemme tietoja markkinointitarkoituksiin niin kauan kuin et ole kieltäytynyt vastaanottamasta markkinointiviestejä. Mikäli kieltäydyt markkinoinnista, eikä muuta käsittelyperustetta ole, säilytämme tiedon kiellosta ja yhteystiedoista, jotta voimme varmistaa kiellon noudattamisen. 

Huomioithan, että mikäli olet tuottanut palveluihimme sisältöä vaikkapa jakamalla reseptejäsi Kotikokki.net-palvelussa tai kommentoimalla Kauppalehden uutista tai arvostelemalla autokorjaamoa Autojerry.fi-palvelussa, palvelujemme käyttöehtojen mukaisesti voimme halutessamme säilyttää tuottamasi sisällön, kunhan poistamme siihen liittyvät tunnistettavaan henkilöön liitettävät tiedot. Esimerkiksi keskustelupalstoilla julkaisemasi tekstit voivat jäädä näkymään palveluihimme tietojesi poistopyynnöstä huolimatta, kunhan niitä ei enää voida yhdistää tiettyyn henkilöön. Palveluistamme poistetut kommentit säilytetään alkuperäisinä suojatussa tietokannassa viiden vuoden ajan niiden julkaisemisesta, mahdollisten väärinkäytösten selvittämiseksi.

Myynti- ja asiakaspalvelupuheluiden nauhoitteita säilytetään pääsääntöisesti 12 kuukauden ajan ja chat-keskusteluiden tallenteita noin kolmen kuukauden ajan, ellei perustetta pidemmälle säilytysajalle ole.

Evästeillä ja muilla vastaavilla tekniikoilla kerättyjä verkkokäyttäytymistietoja säilytämme tyypillisesti noin 24 kuukauden ajan, sillä tämän ajan tietojen oletetaan kuvaavaan mielenkiinnon kohteitasi. Tiedoista pääteltyjä kohderyhmätietoja, jotka on yhdistetty asiakastietoihin, voidaan säilyttää niin kauan kuin asiakastietoja tai markkinointirekisterin tietoja säilytetään.

Pyrimme pitämään hallussamme olevat henkilötiedot oikeina ja ajantasaisina poistamalla tarpeettomia tietoja sekä päivittämällä vanhentuneita tietoja. Kehotamme sinua kuitenkin aika ajoin tarkastamaan tietojesi ajantasaisuuden kirjautumalla palveluiden omat tiedot -osioihin. Voit myös itse vaikuttaa tietojen säilytysaikaan jäljempänä kuvattujen valintojen kautta, esimerkiksi pyytämällä tietojesi poistamista.
Päättyneisiin asiakkuuksiin liittyvien tietojen poistamisen osalta kehitystyö ja testaus on vielä osittain kesken, jonka vuoksi meillä saattaa jossain tilanteissa olla tietoja pidemmältä ajalta kuin tässä kuvauksessa on kerrottu. Pyrimme päivittämään järjestelmämme mahdollisimman pian.

Noudatamme lakisääteisiä velvoitteita tiedon säilyttämisessä. Tiedot sopimuksen täytäntöönpanemisesta voimme joutua säilyttämään jopa yli 10 vuotta asiakassuhteen päättymisestä oikeusvaateilta puolustautumista varten. 10 vuoden säilytysaika koskee myös tietoja, joita tarvitsemme osoittaaksemme, että olemme toteuttaneet rekisteröityjen pyynnöt tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

5. Mitä evästeet ovat ja miten niitä käytetään?

Voimme kerätä Alman digipalveluissa ja mobiilisovelluksissa käyttäytymistietoja evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden (esim. web beacon -jäljitteiden, pikselien ja tägien sekä selaimen paikallisen tietovaraston) avulla (jäljempänä yhdessä ”evästeet”). Eväste on pieni tiedosto, joka tallentuu päätelaitteellesi, ja joka sisältää nimettömän, numeerisen tunnisteen, jonka avulla voimme yksilöidä ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Myös mobiilisovelluksissa käytetään evästeitä vastaavaa numeerista tunnistetta. Evästeet ja muut vastaavat tekniikat eivät vahingoita päätelaitettasi tai tiedostojasi. Niitä ei voida käyttää virusten levittämiseen, eivätkä ne mahdollista kovalevylläsi olevien tietojen tutkimista. Alman lisäksi myös kolmannet osapuolet asettavat evästeitä Alman sivustoille tai hyödyntävät niitä vastaavia tekniikoita.

Käytämme evästeitä kehittääksemme palveluistamme yhä parempia, näyttääksemme osuvampaa mainontaa sekä räätälöidäksemme palveluiden ja markkinointiviestien sisältöjä. Evästeiden käyttötarkoitukset on kuvattu tarkemmin alla.

Pyrimme kehittämään palveluitamme analysoimalla niiden käyttöä erilaisten työkalujen avulla. Käytämme palveluissamme mm. Google Analyticsiä mittaamaan sivustomme käyttöä. Käytössämme on myös Google Analytics –mainontaominaisuuksia (uudelleenmarkkinointi, samankaltaiset yleisöt –palvelu, Google Display –verkoston näyttökertaraportointi, Google Analyticsin kohderyhmätietojen ja aihepiirien raportointi sekä Google Analyticsin User ID -tunnisteominaisuudet). Googlen työkalujen käyttämiin evästeisiin tallennettavat tiedot (esimerkiksi pseudonymisoidut IP-osoitteet) lähetetään edelleen tallennettaviksi Googlen palvelimiin eri puolilla maailmaa. Tästä johtuen kyseisiä tietoja voidaan käsitellä palvelimilla, jotka sijaitsevat muualla kuin käyttäjän asuinmaassa. Saamiensa tietojen avulla Google arvioi käyttäjän tapaa selata sivujen sisältöä ja laatii yhteenvetoraportteja sivuston käytöstä. Lisäksi Google laatii selvityksiä sivustojen yhteydessä tarjottavista palveluista ja tuottaa internetin käyttöä koskevia tilastoja. Google voi myös mukauttaa käyttäjille näkyvien mainosten sisältöä aiemman selaushistorian perusteella. Google voi myös välittää tietoja kolmansille osapuolille, jos lainsäädäntö sitä edellyttää, tai tapauksissa, joissa kolmas osapuoli käsittelee tietoa Googlen toimeksiannosta. Lisäksi käytämme esimerkiksi Hotjar -työkalua, jonka avulla voimme esimerkiksi rakentaa ns. lämpökarttoja, jotka näyttävät, mitä sivuelementtejä käyttäjät klikkaavat, miten he sivuilla liikkuvat ja kuinka pitkälle he keskimäärin sivuilla etenevät. Suostumuksellasi voimme myös nauhoittaa käyntisi, jolloin näemme, millaisia hiirenliikkeitä olet sivulla tehnyt. Tämä auttaa meitä ratkaisemaan mahdollisia käytettävyysongelmia.

Evästeitä käytetään myös mainonnassa. Autamme mainostajiamme kohdentamaan Alman palveluissa näkyvää mainontaa sellaisille käyttäjille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet mainostajamme verkkokaupassa ja katsoneet tiettyä tuotetta. Vastaavalla tavalla Alman mainoksia voidaan kohdentaa kolmansien osapuolten palveluissa Alman verkoston ulkopuolella sillä perusteella, että käyttäjä on vieraillut palvelussamme.

Voimme yhdistää evästeillä kerättyä käyttäytymistietoja henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, kuten nimeen ja sähköpostiosoitteeseen, mutta useimmiten taustoitamme sinuun liittyvillä demografiatiedoilla (kuten iällä tai paikkakunnalla) havainnoituja verkkokäyttäytymistietoja. Voimme näin luoda sivustojen käyttäjistä erilaisia kohderyhmiä. Kohderyhmät koostuvat tiedoista, jotka koskevat joukkoa, jonka ennakoidaan käyttäytyvän samankaltaisesti tai omaavan samankaltaisia piirteitä, kuten urheilusta kiinnostuneet (arvioituun kiinnostuksen kohteeseen perustuva kohderyhmä), todennäköisesti auton tai uuden asunnon ostavat (arvioituun aikomukseen perustuva kohderyhmä), pääkaupunkiseudulla asuvat (arvioituun maantieteelliseen sijaintiin taikka annettuun paikkakuntatietoon perustuva kohderyhmä) tai 20-30-vuotiaat (arvioituun tai annettuun ikään perustuva kohderyhmä). Mainonnan kohdentamisessa pyrimme ennen kaikkea löytämään mainostajia kiinnostavia kohderyhmiä, emme kohdentamaan mainontaa sinulle henkilökohtaisesti.

Ns. ensimmäisen osapuolen evästeet ovat osoitepalkissa näkyvän sivuston tai ko. sivuston pyynnöstä toisen osapuolen asettamia. Näiden lisäksi palveluissamme käytetään ns. kolmansien osapuolien, kuten mainosverkostojen, mittaus- ja seurantapalveluiden tarjoajien, mainosteknologiatarjoajien sekä sosiaalisen median palveluiden, evästeitä. Sosiaalisen median palveluiden yhteydessä tapahtuvaan käsittelyyn sovelletaan aina myös kyseisen sosiaalisen median palveluntarjoajan tietojenkäsittelyehtoja.

Otava Media Oy (”Otava”) on 1.4.2021 myynyt Alma Media Oyj:lle (”Alma”) NettiX Oy:n. Enintään 7 kuukauden siirtymäkauden ajan Otava avustaa Almaa myydyn liiketoimintakokonaisuuden operoinnissa ja käyttää verkkopalveluissa evästeitä sekä käsittelee tietoja tämän evästesuostumuksen mukaisesti mainonnan käyttötarkoituksiin seuraavissa verkkopalveluissa: nettiauto.com, nettimoto.com, nettivene.com, nettikone.com, nettimokki.com, nettikaravaani.com, nettivaraosa.com, nettivuokraus.com, nettimarkkina, ampparit.com ja koneporssi.com. Siirtymäkaudella Otava käyttää evästeitä antaessasi suostumuksen tietojen tallentamiselle laitteelle ja kerää niiden avulla tietoja ko. verkkopalveluista toimittaakseen mainontaa, profiloidakseen käyttäjiä ja luodakseen segmenttejä mainonnan kohdentamisen tarkoituksiin sekä raportointiin. Otavan käyttötarkoitusten osalta lue lisää Otavan tietosuojaselosteesta. Siirtymäkaudella Alma käyttää ko. verkkopalveluissa evästeitä sekä käsittelee tietoja evästesuostumuksen mukaisesti Alman tietosuojakuvauksessa ja Nettixin tietosuojalausekkeessa kuvattuihin käyttötarkoituksiin. Osa Alman ja Nettixin käyttämistä evästeistä on välttämättömiä luotettavien palveluiden tarjoamiseksi.

Pyrimme mm. erilaisin fyysisin, elektronisin ja sopimuksellisin keinoin varmistamaan sen, ettei asiattomilla tahoilla ole pääsyä tietoihisi ja etteivät sopimuskumppanimme käyttäisi tietoja muutoin kuin yhteistyön edellyttämällä tavalla. Kolmannet osapuolet pyritään sitouttamaan voimassa olevaan lainsäädäntöön. Digitaalisessa mainonnassa pyrimme tekemään yhteistyötä vain sellaisten mainosteknologiatoimittajien kanssa, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan IAB Europen läpinäkyvyyttä ja suostumusta koskevaa itsesääntelyohjeistusta (Transparency and Consent Framework).

Evästeiden tarkemmat käyttötarkoituskategoriat ovat seuraavat:

  • Välttämättömät evästeet: Nämä evästeet ovat välttämättömiä palveluiden ja niiden toimintojen käyttämiseksi, esimerkiksi sisäänkirjautumiseksi tai ostoskorin sisällön muistamiseksi, ja ovat siksi aina käytössä. Näitä evästeitä käytetään myös muiden palveluiden tarjoamiseen, esimerkiksi mahdollistamaan videoiden katselu sivustollamme sekä muistamaan käyttäjän kieli- ja fonttivalinnat.
  • Tietojen tallennus laitteelle ja/tai laitteella oleviin tietoihin pääsy: Alma ja toimittajat voivat tallentaa laitteelle tietoja, kuten evästeitä ja laitetunnisteita, ja käyttää tietoja käyttäjälle esitettyihin tarkoituksiin. Tähän annettu suostumus mahdollistaa ei-välttämättömien evästeiden asettamisen.
  • Tavallisten mainosten valinta: Tavallisten mainosten valitsemiseksi Alma ja toimittajat voivat käyttää reaaliaikaisia tietoja kontekstista, kun mainos näytetään, mukaan lukien sisältöä ja laitetta koskevat tiedot, kuten laitetyyppi ja ominaisuudet, selaimen tiedot (user-agent), URL-osoite ja IP-osoite, käyttää käyttäjän likimääräisiä sijaintitietoja, määrittää, kuinka usein mainokset näytetään käyttäjälle, määrittää järjestyksen, jossa mainokset näytetään käyttäjälle, estää mainosta näkymästä sopimattomassa toimituksellisessa kontekstissa (joka ei ole brändin kannalta turvallinen). Alma ja toimittajat eivät voi käyttää näitä tietoja muodostaakseen personoidun mainosprofiilin tulevien mainosten valintaa varten. Huom. Likimääräinen tarkoittaa epätarkkaa sijaintia, jonka säde on vähintään 500 metriä.
  • Personoidun mainosprofiilin muodostaminen: Personoidun mainosprofiilin muodostamiseksi Alma ja toimittajat voivat kerätä käyttäjää koskevia tietoja, kuten tietoja käyttäjän toiminnasta, sivustojen tai sovellusten selaushistoriasta, kiinnostuksen kohteista, demografisista tekijöistä tai sijainnista mainosprofiilin muodostamiseksi tai muokkaamiseksi kohdennettua mainontaa varten ja yhdistää näitä tietoja muihin aiemmin kerättyihin tietoihin, mukaan lukien yli sivustojen ja sovellusten kerättyihin tietoihin, mainosprofiilin muodostamiseksi tai muokkaamiseksi kohdennettua mainontaa varten.
  • Personoitujen mainosten valinta: Personoitujen mainosten valitsemiseksi Alma ja toimittajat voivat valita personoituja mainoksia, jotka perustuvat käyttäjän mainosprofiiliin tai muihin käyttäjää koskeviin historiatietoihin, kuten aiempaan toimintaan, kiinnostuksen kohteisiin, sivustojen tai sovellusten selaushistoriaan, sijaintiin tai demografisiin tietoihin.
  • Personoidun sisältöprofiilin muodostaminen: Personoidun sisältöprofiilin muodostamiseksi Alma ja toimittajat voivat kerätä käyttäjää koskevia tietoja, kuten tietoja käyttäjän toiminnasta, kiinnostuksen kohteista, sivustojen tai sovellusten selailuhistoriasta, demografisista tekijöistä tai sijainnista sisältöprofiilin luomiseksi tai muokkaamiseksi personoitua sisältöä varten ja yhdistää näitä tietoja muihin aiemmin kerättyihin tietoihin, mukaan lukien yli sivustojen ja sovellusten kerättyihin tietoihin, sisältöprofiilin muodostamiseksi tai muokkaamiseksi sisällön personointia varten.
  • Personoidun sisällön valinta: Personoidun sisällön valitsemiseksi Alma ja toimittajat voivat valita personoitua sisältöä, joka perustuu sisältöprofiiliin tai muihin käyttäjää koskeviin historiatietoihin, kuten aiempaan toimintaan, kiinnostuksen kohteisiin, sivustojen tai sovellusten selailuhistoriaan, sijaintiin tai demografisiin tietoihin.
  • Mainonnan ja sen tehokkuuden mittaaminen: Mainoksen tehokkuuden mittaamiseksi Alma ja toimittajat voivat mitata, näytettiinkö mainokset käyttäjälle ja miten, ja reagoiko käyttäjä niihin ja miten, laatia mainontaa ja sen vaikuttavuutta ja tehokkuutta koskevia raportteja, laatia raportteja mainontaan reagoineista käyttäjistä käyttämällä tietoja, jotka kerättiin käyttäjien reagoidessa kyseiseen mainontaan, laatia raportteja julkaisijoille heidän sivustoilla tai sovelluksissa esitetyistä mainoksista, mitata, näytetäänkö mainosta sopivan (brändille turvallisen) toimituksellisen kontekstin yhteydessä, määrittää prosentuaalinen osuus mainoksesta, joka on ollut mahdollista nähdä, ja tämän mahdollisuuden kesto sekä yhdistää näitä tietoja muihin aiemmin kerättyihin tietoihin, mukaan lukien yli sivustojen ja sovellusten kerättyihin tietoihin. Alma ja toimittajat eivät voi käyttää yleisöpaneeleista tai muista vastaavista saatuja tietoja mainonnan mittaustietoina ilman erillistä laillista perustetta markkinatutkimusten käyttämiselle käyttäjäymmärryksen luomiseksi.
  • Sisällön ja sen tehokkuuden mittaaminen: Sisällön tehokkuuden mittaamiseksi Alma ja toimittajat voivat mitata ja raportoida, kuinka sisältö näytettiin käyttäjälle, ja kuinka käyttäjä reagoi sisältöön, laatia raportteja käyttämällä suoraan mitattavissa olevia tai tiedossa olevia tietoja käyttäjistä, jotka reagoivat sisältöön. Alma ja toimittajat eivät voi mitata, näytettiinkö mainokset ja kuinka ne (natiivimainonta mukaan lukien) näytettiin käyttäjälle, ja reagoiko käyttäjä niihin ja miten käyttää yleisöpaneeleista tai muista vastaavista saatuja tietoja mainonnan mittaustietoina ilman erillistä laillista perustetta markkinatutkimusten käyttämiselle käyttäjäymmärryksen luomiseksi.
  • Markkinatutkimusten soveltaminen käyttäjäymmärryksen luomiseksi: Käyttämällä markkinatutkimuksia käyttäjäymmärryksen luomiseksi Alma ja toimittajat voivat laatia yleisöpaneeleista tai muista vastaavista saatujen tietojen avulla mainostajille tai niiden edustajille koottuja raportteja mainosten tavoittamista yleisöistä, laatia yleisöpaneeleista tai muista vastaavista saatujen tietojen avulla julkaisijoille koottuja raportteja yleisöistä, joille julkaisijoiden sivustoilla ja sovelluksissa oleva sisältö ja/tai mainokset näytettiin tai jotka reagoivat tähän sisältöön ja/tai mainoksiin sekä yhdistää muita käyttäjää koskevia tietoja (offline-tiedot) verkkokäyttäytymistä koskeviin tietoihin (online-tiedot) markkinatutkimuksia varten käyttäjäymmärryksen luomiseksi, jos toimittajat ovat ilmoittaneet sovittavansa yhteen ja yhdistävänsä muita käyttäjiä koskevia tietoja verkkokäyttäytymistietoihin. Alma ja toimittajat eivät voi mitata sellaisten mainosten tehokkuutta, jotka näytettiin tietylle käyttäjälle tai joihin käyttäjä reagoi, ellei toimittajalla ole erillistä laillista perustetta mainonnan tehokkuuden mittaamiseen tai mitata, mitä sisältöä tietylle käyttäjälle näytettiin ja kuinka hän reagoi siihen, ellei toimittajalla ole erillistä laillista perustetta sisällön tehokkuuden mittaamiseen.
  • Tuotekehitys: Tuotekehitystä varten Alma ja toimittajat voivat käyttää tietoja parantaakseen olemassa olevia tuotteitaan uusilla ominaisuuksilla tai kehittääkseen uusia tuotteita ja luoda uusia matemaattisia malleja ja algoritmeja koneoppimisen avulla Alma ja toimittajat eivät voi toteuttaa tämän tarkoituksen perusteella muuta sellaista tietojenkäsittelyä, joka sallitaan jotain muuta tarkoitusta varten.
  • Tietoturva, väärinkäytösten ehkäisy ja virheiden korjaaminen: Turvallisuuden varmistamiseksi, väärinkäytösten ehkäisyyn ja virheiden korjaamiseksi Alma ja toimittajat voivat varmistaa, että tietojen siirtäminen tapahtuu turvallisesti, havaita ja ehkäistä vahingollisia, petollisia, virheellisiä tai laittomia toimia sekä varmistaa järjestelmien ja prosessien asianmukaisen ja tehokkaan toiminnan, mukaan lukien järjestelmien ja sallittuihin tarkoituksiin käytettyjen prosessien suorituskyvyn valvominen ja tehostaminen. Alma ja toimittajat eivät voi suorittaa tämän tarkoituksen perusteella muuta tiedonkäsittelyä, joka sallitaan muun tarkoituksen perusteella. Huom. Tiedot, joita kerätään ja käytetään turvallisuuden varmistamiseksi, väärinkäytösten ehkäisyyn ja virheiden korjaamiseksi saattavat sisältää automaattisesti lähetettäviä, laitteen tunnistavia ominaisuuksia, tarkkoja sijaintitietoja, ja tietoa, jota saadaan skannaamalla aktiivisesti laitteen ominaisuuksia sen tunnistamista varten.
  • Mainonnan tai sisällön tekninen jakelu: Tietojen teknistä jakelua varten ja teknisiin pyyntöihin vastaamiseksi Alma ja toimittajat voivat käyttää käyttäjän IP-osoitetta välittääkseen teknisesti mainoksen internetin kautta, siirtää käyttäjän mainostajan sivulle käyttäjän reagoidessa mainokseen, käyttää käyttäjän IP-osoitetta välittääkseen sisältöä internetin kautta, siirtää käyttäjän mainostajan sivulle käyttäjän reagoidessa sisältöön sekä käyttää laitteen tyyppiä ja ominaisuuksia koskevia tietoja mainosten tai sisällön tekniseen jakeluun, esim. oikean kokoisen mainoksen tai videotiedoston jakamiseksi laitteen tukemassa muodossa. Alma ja toimittajat eivät voi suorittaa tämän tarkoituksen perusteella muuta tiedonkäsittelyä, joka sallitaan muun tarkoituksen perusteella.
  • Alma Median kohderyhmien jakaminen: Alma voi jakaa kohderyhmä- tai mallinnustietoja valikoitujen kumppanien kanssa. Kumppani voi yhdistää kohderyhmä- tai mallinnustietoja omiin tietoihinsa tavoittaakseen ne ryhmät, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita kumppanin tarjoamista tuotteista tai palveluista. Yksittäinen henkilö ei ole tiedoista suoraan tunnistettavissa. Tietoja ei tallenneta muutoin kuin lyhytaikaisesti kampanjan toteuttamiseksi.

Toteuttaessaan edellä mainittuja tarkoituksia Alma ja toimittaja hyödyntävät seuraavia ominaisuuksia:

  • Muiden tietojesi yhdistäminen verkkokäyttäytymistäsi koskeviin tietoihin: Alma ja toimittajat voivat yhdistää muita tietojasi (offline-tiedot) kerättyihin verkkokäyttäytymistä koskeviin tietoihin (online-tiedot) yhden tai useamman tarkoituksen tai erikoistarkoituksen tueksi.
  • Eri laitteiden yhdistäminen toisiinsa: Alma ja toimittajat voivat suoraan tai todennäköisyyden perusteella määrittää, että kaksi tai useampi laitetta kuuluu samalle käyttäjälle, kotitaloudelle tai yritykselle, sekä aktiivisesti skannata laitteen ominaisuuksia todennäköisyyteen perustuvaa tunnistamista varten, jos käyttäjät ovat antaneet toimittajille luvan aktiivisesti skannata laitteen ominaisuuksia tunnistamista varten.
  • Automaattisesti lähetettävien laitetietojen käyttö laitteiden tunnistamisessa: Alma ja toimittajat voivat luoda tunnistimen perustuen dataan, jota laite lähettää automaattisesti, kuten IP-osoite tai selaimen tiedot (user-agent) sekä käyttää tunnistetta udelleen tunnistaakseen laitteen. Alma ja toimittajat eivät voi luoda käyttäjästä tunnisteen käyttäen tietoja, joita on kerätty skannaamalla aktiivisesti tiettyjä laitteen ominaisuuksia, kuten asennettuja fontteja ja näytön resoluutiota, ellei käyttäjä ole erikseen antanut lupaa laitteen ominaisuuksien aktiiviseen skannaamiseen tunnistamista varten tai käyttää tunnistetta uudelleen tunnistaakseen laitteen.

Lisäksi käytössä ovat seuraavat, suostumukseesi perustuvat erityisominaisuudet:

  • Tarkkojen sijaintitietojen käyttö: Alma ja toimittajat voivat kerätä ja käsitellä tarkkoja sijaintitietoja yhden tai useamman tarkoituksen tueksi. Huom. tarkat sijaintitiedot tarkoittavat, että käyttäjän sijainnin tarkkuutta koskevia rajoituksia ei ole; sijainti voidaan määrittää muutaman metrin tarkkuudella. Sijaintitietojen hyödyntäminen edellyttää myös sitä, että olet antanut suostumuksen sijaintietojen käyttöön suostumustenhallintamekanismin (CMP) ja selaimen/laitteen sijaintilupa-asetusten kautta.
  • Laitteen ominaisuuksien aktiivinen skannaus tunnistamista varten: Alma ja toimittajat voivat luoda tunnisteen käyttäen tietoja, joita on kerätty skannaamalla aktiivisesti tiettyjä laitteen ominaisuuksia, kuten asennettuja fontteja ja näytön resoluutiota sekä käyttää tällaista tunnistetta laitteen tunnistamiseksi uudelleen.

Alma asettaa ei-välttämättömät evästeet suostumuksellasi ja hyödyntää evästeillä kerättyjä tietoja yllä mainittuihin käyttötarkoituksiin pääasiallisesti suostumukseesi perustuen. Evästeillä kerättyjen tietojen hyödyntäminen tietoturvaan, väärinkäytösten ehkäisyyn ja virheiden korjaamiseen sekä mainonnan ja sisällön tekniseen jakeluun perustuu oikeutettuun etuumme.

Suostumuksellasi keräämme yleisömittausta varten verkkopalvelun käyttöä koskevia tietoja kuten: sivu jolta käyttäjä on siirtynyt palveluumme, yksilöllinen laite- ja/tai evästetunniste, tiedonkeruun kanava (internetselain, mobiiliselain, sovellus), selaimen tunniste (user agent), IP-osoite, istunnon aika. Mikäli et anna suostumustasi henkilötietojen keräämiseen, henkilöivät tunnisteet poistetaan kävijämäärätilastointiin kerättävästä mittausdatasta.

Suostumuksen peruuttaminen tai oikeutetun edun vastustaminen ei vaikuta ennen ko. toimenpidettä tehtyyn käsittelyyn ja voimme edelleen hyödyntää dataa aggregoidulla tasolla mallintamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Emme kuitenkaan käytä tietoja esimerkiksi kohdentaaksemme sinulle mainontaa henkilökohtaisesti. Suostumuksen antamatta jättämisestä tai peruuttamisesta huolimatta näytämme sinulle yhtä paljon mainontaa kuin aiemmin, mutta se ei ole todennäköisten mielenkiinnonkohteiden mukaan valittua.

Evästeitä asettavat Alman lisäksi kolmannet osapuolet. Ko. kolmannet osapuolet on listattu Alman evästeasetuksissa ”Kumppanit” -välilehdellä. Osa näistä kolmansista osapuolista käsittelee evästeillä kerättyjä tietoja oikeutettuun etuun perustuen. Voit tarkastella käsittelyperusteita, käyttötarkoituksia ja ominaisuuksia sekä tehdä valintoja kumppanikohtaisesti Alman evästeasetuksissa. 

Palveluissamme voi olla käytössä ns. yhteisöliitännäisiä ja upotettua sisältöä. Esimerkiksi Facebookin yhteisöliitännäisten painikkeet tai sisällöt (esim. artikkeleihin upotetut Instagram-kuvat) saattavat näkyä osassa palveluitamme, mutta niiden sisältö tulee suoraan Facebookista tai sen omistamasta Instagram-palvelusta. Facebook voi kerätä tietoa sinusta ja seurata vuorovaikutustasi upotetun sisällön kanssa aivan kuin vierailisit suoraan sen sivustolla. Lisäksi jos haluat kirjautua palveluihimme esimerkiksi Facebook- tai Google -käyttäjätunnuksellasi, ko. palveluntarjoajat jakavat henkilötietojasi Almalle antamaasi valtuutukseen perustuen. Ulkoisten kirjautumismekanismien käyttäminen edellyttää ko. palveluntarjoajien evästeiden asettamista päätelaitteellesi, ja ko. evästeitä saatetaan käyttää kirjautumisen lisäksi myös muihin tarkoituksiin. Lue lisää Facebookin yksityisyydensuojakäytännöistä ja Googlen yksityisyydenkäytännöistä.

Tämä tietosuojakuvaus yhdessä evästeasetuksissa annetun informaation kanssa muodostaa Alman evästekäytännöt. Suostumustenhallintaa kehitetään jatkuvasti ja päivitykset evästeasetuksiin ovat mahdollisia. Muutoksista informoidaan erikseen.
Huomaathan, että kaikilla Alman sivustoilla ei hyödynnetä kaikkia edellä mainittuja käyttötarkoituksia, jolloin osalla sivustoja näytetään yksinkertaisempi evästeinformointi.  

Lisätietoja vaikutusmahdollisuuksista saat alla.

6. Millaisia vaikutusmahdollisuuksia rekisteröidyllä on?

Olemme sitoutuneita tarjoamaan valinta- ja hallintamahdollisuuksia tietosuojaan liittyen sekä kehitämme jatkuvasti yhä helppokäyttöisempiä vaikutusmahdollisuuksia, jotta voisit itse käyttäjätilisi kautta hallinnoida tietojasi. Alla listaamme erilaisia tapoja, joilla voit tällä hetkellä vaikuttaa tietojen keräämiseen ja käsittelyyn:

Tietojen tarkastaminen, korjaaminen ja poistaminen: Sinulla on oikeus tarkastaa sinusta tallennetut henkilötiedot. Pyydämme oikeuksiesi käyttämiseksi todentamaan henkilöllisyytesi. Oikeutta tutustua voidaan kuitenkin rajoittaa lainsäädännön, muiden henkilöiden yksityisyyden suojan ja liikesalaisuuksien suojan perusteella.

Pyynnöstä oikaisemme, täydennämme tai poistamme käsittelyn tarkoituksen kannalta virheelliset, puutteelliset tai vanhentuneet henkilötiedot. 

Alma Talent Tietopalveluiden osalta tietyt henkilötiedot välitetään suoraan viranomaislähteistä, jolloin mahdolliset pyynnöt tietojen oikaisua, täydentämistä tai poistamista koskien tulee kohdistaa ko. viranomaiselle.

Jos sinulla on Alma-tunnus, tee omien tietojen tarkastus- tai poistopyyntö Alma-tunnuksen itsepalvelun avulla.

Jos sinulla ei ole Alma-tunnusta, voit toimittaa tietojen tarkastus- tai poistopyynnön täyttämällä sähköisen tietopyyntölomakkeen. Huomaathan, että sähköinen lomake on tarkoitettu vain henkilöille, joilla ei ole Alma-tunnusta käytössään.

Muussa tapauksessa voit tehdä omien tietojesi tarkastus- tai poistopyynnön täyttämällä lomakkeen. Täytäthän lomakkeen tarkasti ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät lomakkeen lopusta.

Käsiteltävien henkilötietojen luonne huomioiden, Almalle toimitetun pyynnön oikeaperäisyyden ja eheyden varmistaminen perustuu lähtökohtaisesti asiakirjassa olevaan allekirjoitukseen. Omakätisen allekirjoituksen lisäksi hyväksymme myös sähköisen allekirjoituksen.

Lomakkeella pyydettyjen tietojen tarkoituksena ei ole kerätä tietosuojaoikeuksiaan käyttävästä henkilöstä lisää tietoa, vaan pyrkiä erottamaan henkilö muista, mahdollisesti saman nimisistä henkilöistä. Koska sama henkilö on käyttäessään Alma Median palveluita saattanut toimittaa useita eri tietoja, on lomakkeessa pyydettyjen tietojen tarkoitus riittävällä tarkkuudella yksilöidä kyseinen henkilö eri tietojärjestelmissä.

Tietopyyntölomakkeella pyydettyjä tietoja ei ole pakko toimittaa, mutta tällöin emme välttämättä kykene yksilöimään henkilöä riittävällä tarkkuudella ja toteutamme tietopyynnön vain annettujen tietojen perusteella. Jos emme ei voi riittävästi varmistua siitä, että tiedot koskevat juuri kyseistä henkilöä, ei tietoja voida luovuttaa.

Huomioithan, että voimme säilyttää ja käyttää tietojasi, jos se on tarpeen lainsäädännön velvoitteiden noudattamiseksi, riita-asioiden ratkaisemiseksi tai sopimusten täytäntöönpanemiseksi. Tietoja, joita tarvitsemme osoittaaksemme, että olemme toteuttaneet rekisteröityjen pyynnöt tietosuojalainsäädännön mukaisesti, säilytämme 10 vuoden ajan. Näihin sisältyvät mm. rekisteröidyn tietopyyntölomakkeella antamat, sekä asiaan liittyvissä tiedusteluissa ja vastauksissa annetut tiedot.

Siltä osin kuin Alma on vain tietojesi käsittelijä eli käsittelee niitä toisen rekisterinpitäjän puolesta ja lukuun, tulee pyyntösi kohdistaa rekisterinpitäjänä toimivaan tahoon. 

Tietojen siirtäminen: Voit myös halutessasi saada siirretyksi antamasi henkilötiedot, joita käsittelemme automaattisesti suostumuksen tai sopimuksen perusteella, ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Suoramarkkinoinnin ja siihen liittyvän profiloinnin kielto-oikeus: Voit milloin tahansa kieltää tietojesi luovuttamisen ja käsittelyn suoramarkkinointia varten painamalla

markkinointiviestin lopussa olevaa linkkiä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Joissakin sovelluksissa voit kieltää sovelluksen sisäisen markkinoinnin sovelluksen asetuksista.

Vastustamis- ja rajoittamisoikeus: Voit vastustaa käsittelyä, joka perustuu oikeutettuun etuun, henkilökohtaiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella.  Esimerkiksi tällaisessa tilanteessa käsittelyä rajoitetaan siksi ajaksi, kun arvioidaan perusteita vastustaa käsittelyä. Käsittelyä voidaan rajoittaa myös mm. silloin, kun rekisteröity kiistää henkilötietojen paikkansapitävyyden, jolloin käsittelyä rajoitetaan ajaksi, jonka kuluessa voimme varmistaa tietojen paikkansapitävyyden.

Suostumuksen peruuttaminen: Voit peruuttaa antamasi suostumuksen milloin tahansa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai muilla erikseen tarjotuin keinoin. Esimerkiksi voit milloin tahansa peruuttaa antamasi suostumuksen mobiililaitteen sijaintitietojen käyttöön laitteen, selaimen tai mobiilisovelluksen asetuksista. Suoramarkkinointisuostumuksen voit peruuttaa painamalla markkinointiviestin lopussa olevaa linkkiä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Evästesuostumuksen voi peruuttaa Alman evästeasetuksista.

Valitusoikeus: Voit tehdä valituksen viranomaiselle, mikäli katsot, että tietojasi on käsitelty tämän tietosuojakuvauksen ja kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön vastaisesi.

Evästeiden ja muiden teknologioiden osalta sekä niillä kerättyjen tietojen käsittelyyn voit vaikuttaa seuraavin tavoin:

  • Alman evästeasetukset: Alman evästeasetusten avulla voit hallita evästeisiin ja niillä kerättyjen tietojen hyödyntämiseen liittyviä valintojasi, esimerkiksi antaa suostumuksen, peruuttaa suostumuksen tai vastustaa oikeutettua etua käyttötarkoitus- tai kumppanikohtaisesti. Evästeasetukset löydät pääsääntöisesti kunkin sivuston alareunasta tai sovelluksen asetuksista.
  • Evästeiden estäminen: Voit estää evästeiden käytön muuttamalla selaimesi asetuksia. Huomioithan, että evästeiden käytön estäminen saattaa vaikuttaa palveluidemme toiminnallisuuteen. Sen lisäksi evästeiden estäminen voi joissakin tilanteissa vaikuttaa palvelusta maksamaasi hintaan; esimerkiksi Alma Talent Tietopalveluissa voit ladata palvelusta useamman kerran saman asiakirjan saman käyttökerran aikana, mutta laskutamme vain yhdestä hausta. Ilman evästeitä emme voi seurata näitä hakuja ja laskutamme kunkin haun erikseen.  
  • Evästeiden tai mobiilitunnisteen tyhjentäminen: Voit tyhjentää evästeet tai selaimen paikallisen tietovaraston selaimen asetuksista taikka nollata mobiilitunnisteen laitteen asetuksista. Tyhjentämällä evästeet tai mobiilitunnisteen säännöllisin väliajoin voit vaihtaa tunnistetta, jonka pohjalta sinusta muodostuu profiili. Evästeiden tyhjentäminen ei kuitenkaan lopeta kokonaan tiedon keruuta, vaan pikemminkin nollaa aikaisempiin käyttäytymistietoihin pohjautuvan profiilin.
  • Google Analyticsin käytön estäminen: Voit estää esim. sivuston tietojen käyttämisen Google Analyticsissa asentamalla Google Analyticsin käytön estävän selaimen lisäosan. Tämä lisäosa estää verkkosivustoilla käynnissä olevaa Google Analyticsin JavaScriptia (mm. ga.js, analytics.js ja dc.js) jakamasta sivuston käyntitietoja Google Analyticsille. 
  • Mobiilisovelluksiin liittyvä tietojen käsittely: Käyttäjällä on useita mahdollisuuksia vaikuttaa mobiilisovellusten keräämiin tietoihin. Usein mobiilisovellukset tarjoavat mahdollisuuden hallita valintoja liittyen sijaintitietojen käsittelyyn, sovelluksen lähettämiin ilmoituksiin sekä mainonnan kohdentamiseen sovelluksen asetusten kautta. Joissakin sovelluksissa käyttäjä voi lisäksi kieltäytyä markkinointiviestien ja uutiskirjeiden lähettämisestä sekä käyttötietojen keräämisestä tähän tarkoitukseen. Käyttäjä pystyy sovelluksen asetusten lisäksi vaikuttamaan sovellusten keräämään dataan myös mobiililaitteen yleisistä asetuksista.

Huomioithan, että tekemäsi valinnat perustuvat pääosin evästeisiin ja päättyvät, mikäli poistat kaikki selaimesi evästeet. Tekemäsi valinnat ovat myös selainkohtaisia, joten mikäli käytät useampia selaimia, muistathan tehdä valinnat kullakin selaimella erikseen. Mobiililaitteen valinnat ovat sovellus- ja laitekohtaisia.

7. Ketkä käsittelevät henkilötietoja?

Tietojasi käsittelevät ne Alma Media -konsernin työntekijät, joilla on oikeus tietojen käsittelyyn työtehtäviensä hoitamiseksi. Lisäksi käytämme tietojen käsittelyssä alihankkijoita, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että tietoja käsitellään kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Jos siirrämme tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle, varmistamme, että siirto tapahtuu lainsäädännön sallimia asianmukaisia suojatoimia, kuten EU:n mallisopimuslausekkeita, noudattaen.

8. Mihin tietoja luovutetaan?

Alma Media -konserni: Voimme käsitellä henkilötietojasi Alma Media -konsernin sisällä. Alma Media -konserniin emoyhtiö Alma Media Oyj:n lisäksi kulloinkin kuuluvat yhtiöt on lueteltu tämän tietosuojakuvauksen alussa.

Alma Talent Tietopalvelut: Alma Talent Tietopalvelut kokoaa yhteen eri tiedontuottajien tarjoamia mm. seuraavia tietoja yritysten päättäjistä, kiinteistöjen omistajista sekä muista henkilöistä: nimi, yhteystiedot ja edunvalvontatiedot, maksuhäiriöt, liiketoimintakiellot, velkajärjestelyt, avioehdot ja lahjoitukset. Näitä tietoja luovutetaan Alma Talent Tietopalveluiden asiakkaille palvelun käyttöehtojen mukaisesti. Luovutettavien tietojen laajuus riippuu luovutuksensaajan toimialasta ja tietojen käyttötarkoituksesta ja edellyttää pääsääntöisesti tiedontuottajan lupaa. Tiedontuottajia ovat mm. eri viranomaistahot.

Päättäjät -tietokannan tietoja luovutetaan kohdennettuun kampanjakäyttöön ja asiakkaiden omien asiakas- ja markkinointirekisterien jatkuvaan huoltoon. Vastuualueen mukaisia päättäjätietoja yritysasiakkaat saavat käyttää rekisteröidyn henkilön työtehtäviin kuuluvan informaation lähettämiseen. Lisäksi voimme luovuttaa Alma Talent Tietopalveluiden käyttöön liittyviä lokitietoja tiedontuottajille sopimusten käytön noudattamisen valvontaa varten. 

Mainonnan kohderyhmät: 

  • Mainostilan ostaminen ja myyminen reaaliaikaisesti: Mainostilan ostaminen ja myynti tapahtuu tyypillisesti automaattisesti ja reaaliaikaisesti ohjelmistoja hyödyntäen. Mainostaja-asiakkaat ja niiden kumppanit käyttävät Alman sivustoilta kerättyä tietoa tehdäkseen ostopäätöksen mainostilasta sekä mitatakseen kampanjan tuloksia (mainosnäytöt, tavoittavuus ja konversio). Alman myyntiehtojen mukaisesti Alman verkostosta kerättyjä tietoja ei saa käyttää muihin tarkoituksiin tai yhdistää muihin tietoihin, vaan siitä pitää sopia aina erikseen kanssamme.
  • Mainonnan kohderyhmä- ja mallinnustietojen luovuttaminen kampanjoihin: Ajoittain saatamme tehdä valikoitujen yhteistyökumppaniemme kanssa lyhytkestoisia kampanjoita, joissa annamme kumppanillemme pääsyn kohderyhmä- ja mallinnustietoihin, jotta kumppani voisi tavoittaa ne ryhmät, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita kumppanin tarjoamista tuotteista tai palveluista. Tällöin kumppani saattaa yhdistää tietoja omiin tietoihinsa. Kampanjan kesto on rajattu ja yhdistämistä tehdään pääasiallisesti reaaliaikaisesti tai lyhytkestoisesti siten, ettei kumppani saa rikastaa kohderyhmätiedoilla omaa asiakasrekisteriään.
  • Huomaathan, että mainonnan kohderyhmiä voidaan hyödyntää Alman verkoston ulkopuolella siten, että kumppani käsittelee Alman asiakkaiden tietojen henkilötietojen käsittelijänä. Esimerkiksi Facebookin mukautetut kohderyhmät muodostetaan siten, että sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi perusteella luodaan selaimessa salattu tunniste, jota verrataan Facebookin salattuihin tunnisteisiin. Näin voidaan kohdentaa mainontaa Facebookissa Alman asiakkaille taikka luoda kohderyhmiä, jotka muistuttavat Alman asiakkaiden profiileja. Alma ei saa tietoa siitä, mitkä Facebookille välitetyt tunnisteet päätyvät lopulliseen kohderyhmään ja mille tunnisteille ei löydy Facebookista vastinetta. Facebook ei puolestaan saa Almalta tietoa siitä, kuka tunnisteen takana on. Facebook on sitoutunut käyttämään kohderyhmää ainoastaan Alman mainontaan. Mukautettuihin kohderyhmiin voi vaikuttaa Facebookin kautta

Viranomaiset: Voimme luovuttaa henkilötietojasi toimivaltaisten viranomaisten edellyttämällä, kulloinkin voimassa olevaan lainsäädäntöön perustuvalla, tavalla. Näihin viranomaisiin kuuluvat esimerkiksi vero-, poliisi-, täytäntöönpano- ja valvontaviranomaiset.

Tutkimus ja tuotekehitys: Voimme luovuttaa tietojasi tieteellistä tai historiallista tutkimusta sekä tuotekehitystä varten. Tiedot on pääsääntöisesti muutettu sellaiseen muotoon, että tiedon kohde ei enää ole niistä tunnistettavissa.

Yritysjärjestelyt: Mikäli myymme, fuusioimme tai muutoin järjestelemme liiketoimintaamme, henkilötietojasi voidaan luovuttaa ostajille ja näiden neuvonantajille.

Suoramarkkinointi sekä mielipide- ja markkinatutkimukset: Voimme luovuttaa henkilötietojasi luvan- ja kiellonvaraiseen suoramarkkinointiin sekä mielipide- ja markkinatutkimuksiin, ellet ole tätä kieltänyt. Voimme esimerkiksi luovuttaa markkinapaikkaan tallentamasi hakukriteerit, tiettyihin kohteisiin liittyvät yhteydenottopyynnöt ja yhteystietosi valikoiduille yhteistyökumppaneille, kuten sinua kiinnostavien kohteiden myyjille tai välittäjille.

Tapahtumien yhteistyökumppanit: Alma Talentin osallistujille maksuttomien tapahtuma- ja koulutuspalveluiden kulloisetkin yhteistyökumppanit saavat säännönmukaisesti tapahtumaan tai koulutukseen ilmoittautuneiden henkilöiden yhteystiedot.

Näiden lisäksi tietoja tapahtumaan tai koulutuksen ilmoittautuneiden henkilöiden profiilista (esim. tehtävänimike ja työpaikka) voidaan luovuttaa tapahtumien ja koulutusten puhujille ja kouluttajille sisällön suunnittelua varten. 

Suostumus: Voimme luovuttaa tietojasi kolmansille osapuolille, mikäli olet antanut siihen suostumuksesi.

Perintä ja oikeusvaateet: Voimme luovuttaa henkilötietojasi kolmansille, jos se on tarpeen sopimuksen täytäntöönpanemiseksi, saatavien perimiseksi, mahdollisten rikkomusten tutkimiseksi taikka oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Markkinapaikoissa palvelujaan tarjoavat tai muutoin esillä olevat palveluntarjoajat: Tietyissä tilanteissa palveluiden tarjoaminen ja sopimuksien noudattaminen edellyttää tietojesi luovuttamista. Mikäli olet tilannut markkinapaikkojemme avulla kolmannelta osapuolelta tarjouksen (esim. lainatarjouspyyntö pankille asunnonvaihdon yhteydessä) tai varsinaisen palvelun (esim. katsastusajan autollesi), luovutamme tarpeelliset tietosi ko. palveluntarjoajalle, jotta tämä voi toimittaa pyytämäsi tarjouksen tai toteuttaa tilaamasi palvelun. Yhteistyökumppaneille voidaan myös luovuttaa palveluissa lisänäkyvyyttä ostaneen rekisteröidyn nimi, sähköpostiosoite ja kohdeilmoituksen tietoja, jotta on mahdollista selvittää sähköpostitse rekisteröidyn kanssa, kuinka lisänäkyvyystuote on toiminut.   

Työyhteisö yritystilauksissa: Mikäli palvelun käyttö perustuu työnantajasi tai muun yrityksen puolestasi tekemään tilaukseen, voimme jakaa tietoa palvelun käytöstäsi työyhteisösi sopimus- tai laskutusyhteyshenkilöille siinä määrin kuin se on tarpeellista vaikkapa laskutusta varten.

Tietojen julkistaminen: Tiettyjen palvelujemme, kuten seuranhakupalvelu e-kontakti.fi:n, tarkoitus on sallia käyttäjien jakaa keskenään tietojaan ja mahdollistaa muiden käyttäjien etsiminen. Tämän vuoksi osa tiedoista voi olla lähtökohtaisesti julkisia, ja kenen tahansa löydettävissä internetistä. Monissa palveluissamme voit itse määritellä tietojesi julkisuuden ja/tai itse päättää mitä tietoja annat itsestäsi.

Sopimusehtojen etusijaisuus: Mikäli olemme sopimusehdoin sitoutuneet olemaan luovuttamatta tietoja palvelun ulkopuolelle, noudatamme ensisijaisesti sopimusehtoja. 

Ei-luovutettavat tiedot: Seuraavien palveluiden tietoja ei missään tilanteessa luovuteta kyseisen palvelun ulkopuolelle: Lakimiesmatrikkeli, Valtiokalenteri ja sanakirjapalvelut.

9. Miten tiedot suojataan?

Suojaamme henkilötietosi erittäin huolellisesti käyttämällä asianmukaisia teknisiä ja organisatorisia turvakeinoja. Tietokannat, joihin rekisterin tietoja tallennetaan, ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin keinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa. Manuaalisesti käsiteltävät, rekisteröityjen tietoja sisältävät asiakirjat säilytetään lukituissa tiloissa siten, että asiattomilta on niihin pääsy estetty. Huolehdimme, että ainoastaan niillä työtekijöillä ja rekisterinpitäjän lukuun toimivien yritysten työntekijöillä on pääsy tietoihin, joille se heidän työtehtäviensä hoitamisen vuoksi on tarpeen. Työtiloissa liikkumista valvotaan kulkuluvilla.

10. Miten ja milloin Alma toimii yhteisrekisterinpitäjänä?

Palvelemme rekisteröityjä ensisijaisesti liiketoiminta-alueittain. Alman liiketoiminta-alueita ovat: Alma Talent, Alma Consumer ja Alma Career. Kuhunkin liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yhtiöt määrittävät keskenään yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa käsittelyn tarkoitukset ja keinot, jolloin ne toimivat yhteisrekisterinpitäjinä. Liiketoiminta-alueisiin kuuluvat yhtiöt ja niiden emoyhtiö Alma Media Oyj ovat tehneet kirjalliset sopimukset yhteisrekisterinpitäjyydestä.

Alma Talentin asiakas- ja markkinointirekisterin rekisterinpitäjä (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Talent Oy (y-tunnus 0869288-1)

Alma Consumerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa): 

  • Alma Media Suomi Oy (y-tunnus 0869290-2)
  • Alma Mediapartners Oy (y-tunnus 2307556-6)
  • Rantapallo Oy (y-tunnus 2297415-6)
  • Kotikokki net Oy (y-tunnus 2192628-3)
  • Etua Oy (y-tunnus 2167036-1)  
  • Nettix Oy (1621352-9)

Alma Careerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Career Oy (y-tunnus 1482646-0)

Alman yhteisrekisterinpitäjät informoivat sinua henkilötietojen käsittelystä tämän tietosuojakuvauksen kautta, ja voit olla oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteydessä tämän tietosuojakuvauksen kohdassa ”Mihin voin ottaa yhteyttä” nimettyihin henkilöihin taikka käyttää sinulle tarjottuja muita vaikutusmahdollisuuksia (esimerkiksi painaa sähköpostiviestin lopussa olevaa linkkiä peruuttaaksesi suostumuksen tai vastustaaksesi sähköistä suoramarkkinointia).

Lisäksi yksittäiset Alman yhtiöt toimivat yhteisrekisterinpitäjänä silloin, kun ne ylläpitävät sivua Facebookissa. Alman Facebook-sivujen kävijätietojen osalta Facebook ja Alma ovat yhteisrekisterinpitäjiä. Saat lisätietoja henkilötietojen käsittelystä Facebookin tietosuojakuvauksesta. Keräämme tietoja mm. Facebook-sivujemme tykkäyksistä ja vierailuista, julkaisujemme näkyvyydestä sekä julkaisujemme tavoittaneiden henkilöiden demografiaprofiileista. 

11. Voidaanko tähän tietosuojakuvaukseen tehdä muutoksia?

Kehitämme palvelujamme jatkuvasti ja voimme muuttaa tätä tietosuojakuvausta. Muutokset voivat perustua myös lainsäädännön muuttumiseen. Suosittelemme tutustumaan tietosuojakuvauksen sisältöön säännöllisesti.

Muutokset, jotka julkaistiin 24.5.2018, perustuivat EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkamiseen. Tämän jälkeen tietosuojakuvaukseen tehtiin 31.5.2019 eri palveluiden kuvauksiin liittyviä tarkennuksia, kun samalla luovuttiin yksittäisiä palveluita koskevista rekisteri- ja tietosuojaselosteista. Tietosuojakuvausta päivitettiin 30.10.2020 sen jälkeen, kun palveluissamme oli otettu käyttöön uudet työkalut evästesuostumusten hallinnoimiseksi. Samalla tarkennettiin tietojen jakamista eri liiketoiminta-alueiden kesken mm. Alma-tunnuksen osalta. Edellisen version Alman tietosuojalausekkeesta löydät täältä.

12. Mihin voit ottaa yhteyttä?

Mikäli sinulla on kysymyksiä Alman palveluihin liittyen, pyydämme ottamaan yhteyttä kyseisen palvelun asiakaspalveluun. Tietosuoja-asioiden osalta pyydämme olemaan yhteydessä seuraaviin henkilöihin:

Alma Talentin palvelut: Nina Söderholm, sähköposti nina.soderholm(at)almamedia.fi
Alma Consumerin palvelut: Soile Brandt, sähköposti soile.brandt(at)iltalehti.fi
Alma Careerin palvelut: Outi Kivimäki, sähköposti outi.kivimaki(at)almamedia.fi

Mikäli yhteydenotto koskee nimenomaan tätä Alma Media -konsernin tietosuojakuvausta, pyydämme ystävällisesti lähettämään palautetta sähköpostitse osoitteeseen: tietosuoja(at)almamedia.fi tai lähettämään kirjeitse yhteydenoton osoitteeseen: Alma Media Oyj, Tietosuoja/Laki, Alvar Aallon katu 3 C, 00100 Helsinki. Alma Media -konsernin tietosuojavastaavana toimii Matti Venho