Parhaat EB-teot ja ammattilaiset palkitaan Magnet Awardsissa – lue järjestäjän vinkit voittavaan hakemukseen

Parhaat EB-teot ja ammattilaiset palkitaan Magnet Awardsissa. Ilmoittautuminen huhtikuussa järjestettävään tapahtumaan on nyt auki.

Huhtikuussa pidettävässä Magnet Awards -kilpailussa palkitaan vuoden 2023 merkittävimpiä employer branding -tekoja ja ammattilaisia. Viime vuonna Suomeen rantautunutta kilpailua on järjestetty jo kahdeksan vuoden ajan Norjassa ja Ruotsissa.

Kilpailu on voittoa tavoittelematon projekti, jonka takana ovat konsulttiyhtiöt Universum, Miltton, Instar ja Finders Seekers yhdessä pääsponsorina toimivan työnhakupalvelu Joblyn kanssa.

– Magnet Awardsin perimmäisenä tarkoituksena on kasvattaa työnantajamielikuvan parissa tehtävän työn merkitystä Suomessa. Työnantajien on tärkeä ymmärtää, miten bisneskriittistä on tehdä töitä työnantajamielikuvan eteen sekä sisäisesti että ulkoisesti, kertoo konsulttiyhtiö Universum Communications Swedenin maajohtaja Mika Sallinen.

Sallisen mukaan työnantajabrändäykseen käytettävistä budjeteista puuttuu yksi nolla perästä verrattuna naapurimaihin.

– Kilpailu auttaa sen asian saamisessa johtoryhmien pöydälle. Samalla nostamme esiin myös parhaita tekijöitä.

Yhtä lailla kuin budjetitkin, järjestäjien mukaan EB-tekemiseen liittyvät ideat ja toteutukset ovat vielä vaatimattomia.

– Todella vähän nähdään rohkeaa tekemistä, jolla pystyisi oikeasti erottautumaan.

Employer branding koetaan usein kampanjointina, vaikka se on sisäisen ja ulkoisen kokemuksen pitkäjänteistä kehittämistä. Sallinen kertoo, että kaikki lähtee sisäisestä työntekijäkokemuksesta.

– Mitään ei kannata viestiä, mikä ei ole totta sisäisesti, tai tulossa todeksi toimenpiteiden seurauksena.

Näin teet hyvän hakemuksen

Kilpailun seitsemän kategoriaa kattavat EB-työn eri osa-alueet. Pääpalkinnosta Most Magnetic Employer Brand kilpailevat puolestaan eri kategorioiden voittajat.

Kahdestatoista jäsenestä koostuva tuomaristo pisteyttää jokaisen ilmoitetun työn eri osa-alueita, joiden perusteella valitaan short listit ja lopulta voittajat. Pääpalkinnossa puolestaan otetaan huomioon paitsi kokonaispistemäärä myös tuomariston näkemys vaikutuksesta isommassa kuvassa.

Ilmoittautumisessa jätettävä hakemus on avainasemassa kilpailussa menestymiseen.

– Hyvä hakemus kuvaa työtä ikään kuin matkana lähtötilanteesta lopputulokseen. Mitkä olivat tavoitteet, miten tekemistä on mitattu, mitä toimenpiteitä tehtiin ja millaisin tuloksin. Lisäksi miltä tekeminen näytti ja tuntui sekä sisäisesti että ulkoisesti, kertoo digitaalisen insinööritoimisto Nitorin People Partner Janne Järvinen.

Nitor voitti viime vuonna Most Magnetic Employer Brand -pääpalkinnon. Tänä vuonna Järvinen on tuomariston jäsen.

– Tuomarina tulen painottamaan aidon ja autenttisen työntekijäkokemuksen suhdetta ulkoiseen mielikuvaan. Haluamme tunnustaa työnantajia, jotka todellisuudessa heijastavat lupauksiaan. Siksi hakemuksessa kannattaa selvästi tuoda ilmi, miten todellisuus vastaa työnantajabrändiä ja yleistä brändiä, Järvinen sanoo.

Tuomaristo toivoo, että hakemukset ja liitteet tehdään huolella. Pelkästään tekstimuotoisia hakemuksia on vaikea arvioida. Siksi mukaan halutaan esimerkkejä ja visuaalista puolta.

– Omaperäisyyttä, luovuutta ja työnantajan uniikkeja puolia on hyvä tuoda esille hakemuksessa. Lisäksi kannattaa muistaa, että kilpailun ideana on, että kaikki voivat oppia jotain eri yritysten tekemisestä. Siksi tulen painottamaan myös, kuinka hyvin matkan varrella tulleet opit ovat esillä, Järvinen sanoo.

Magnet Awardsin ilmoittautuminen päättyy 16. helmikuuta ja itse tapahtuma järjestetään 24. huhtikuuta.

Ilmoittaudu mukaan